شناسایی سبد تبلیغات رسانه ای اثربخش برای تبلیغات شرکت اپراتور تلفن همراه
- رشته تحصیلی
- مدیریت رسانه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 276;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65556
- تاریخ دفاع
- ۱۳ اسفند ۱۳۹۲
- دانشجو
- سپیده ایرانی
- استاد راهنما
- طاهر روشندل اربطانی
- چکیده
- هر یک از مؤسسات اپراتور تلفن همراه که وارد مقوله تبل?غات م?شوند مانند دیگر مؤسسات با?د بتوانند با انتخاب ترکیب بهینه برای تبلیغات، محصول خود را به مخاطبان معرفی نمایند و از این طریق اثر بخشی لازم از تبلیغات را کسب کنند. با توجه به آنکه تبلیغات در رسانهها بسیار مهّم میباشد، ?زم است تا پیام تبل?غاتی به گونهای صح?ح ارسال شود تا ضمن اثربخش?، متناسب با هز?نه صرف شده، منفعت و عا?دی هر چند بلندمدت نیز به همراه داشته باشد. با توجه به اهم?ّت ا?جاد کارآ?? ب?شتر در امر تبل?غات، رتبهبندی رسانههای تبل?غات? و انتخاب بهینه سبد تبلیغات رسانهای مناسب از جا?گاه خاص? برخوردار م?باشد. هدف این پژوهش شناسایی ترکیب سبد رسانهای اثربخش برای تبلیغات اپراتورهای تلفن همراه میباشد. جامعه آماری در دو دسته شامل تبلیغگران اپراتورهای تلفن همراه در دفاتر مرکزی وحجم نمونه نیز مدیران ارشد این شرکتها و همچنین مخاطبان هدف اپراتورهای تلفن همراه تهران در سال 93-92 میباشد و حجم نمونه نیز با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر است. شیوه نمونهگیری در تبلیغگران روش هدفمند قضاوتی؛ 15 نفر از مدیران ارشد میباشد. همچنین در مخاطبان هدف با استفاده از روش خوشهبندی نمونهگیری صورت گرفته است. ابزار گردآوری داده، پرسشنامه و مصاحبه است. پرسشنامه از اعتبار صوری برخوردار و آلفای کرونباخ 936/0، بیانگر دقت کامل و پایایی ابزار اندازهگیری است. برای توصیف از جداول و نمودار استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که نوع ابزارهای تبلیغاتی بر میزان تأثیرگذاری پیام از نظر ابعاد اثربخشی تبلیغات متفاوت است. همچنین از بین رسانههای مورد بررسی؛ مقایسه میانگین تأثیرگذاری رسانهها نشان داد که تلویزیون مؤثرترین رسانه است و کم اثرترین رسانه در امر تبلیغات شرکتهای اپراتور تلفن همراه مجله میباشد.
- Abstract
- As any institutions, each of the mobile operator's institutions that enter into the category of advertising, must be able to choose optimal combination of advertising, to introduce their product to the consumers and reach the required effectiveness in advertising methods. Along with effectiveness, due to importance of advertising in media the message of advertising should be send correctly to have some benefits and incomes even though in long term in competition with spent costs. The purpose of this study is identifying the effective media portfolio composition for advertising the mobile operators. The statistical population is divided into two categories and including mobile operators advertisers headquarters. The sample is consist of top manager of these companies and the target consumers are the mobile operators in Tehran during 1392-93. The sample size is about 384 by using Cochran formula. The sampling method of advertisers was targeted judgmental approach among 15 top managers and also targeted consumers selected by using cluster sampling. Data were gathered by questionnaire and interview. The results showed that the type of advertising tools have different influence in effectiveness dimensions of the advertising message. Also after investigating the media, the comparison of media influence showed that, TV is the most influential media and the magazine is the least influential media in advertising of mobile operators companies.