عنوان پایاننامه
اجرا در دستگاه همایون
- رشته تحصیلی
- نوازندگی موسیقی ایرانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62139
- تاریخ دفاع
- ۱۲ اسفند ۱۳۹۲
- دانشجو
- سمیرا ابراهیمی رحمتی
- استاد راهنما
- هومان اسعدی, رضا پرویز زاده
- چکیده
- چکیده در پژوهش حاضر به تجزیه و تحلیل قطعات ضربی بخش اجرایی پایان نامه شامل پیشدرآمد، رنگ و دو تصنیف پرداخته شده است. هدف از این تحقیق آشنایی بیشتر و درک بهتر نسبت به ساختار و ویژگیهایکلی و جزئی این قطعات به عنوان آثاری از آهنگسازان متفاوت و در فرمهای مختلف ولی در یک دستگاه و یک دورهی تاریخی، به لحاظ نظری و کاربردی بودهاست. بدین منظور بررسی ویژگیهای کلی هر یک از این آثار در وهلهی اول شامل ساختار مدال و سپس ساختار ملودیک و ریتمیک آنها با در نظر گرفتن نقش نغمات، ساختار فواصل، نما و فرم ملودیک، سکانسها و موتیفهای ریتمیک صورت گرفتهاست. همچنین نحوهی قرارگیری عبارات و پریودها نسبت به یکدیگر و در نهایت ارتباط و اثرگذاری تمامی عوامل ذکر شده بر یکدیگر و کل اثر مورد مطالعه قرار گرفتهاست. حاصل این رویکرد، در عین حال که تحقیق با هدف بررسی تطبیقی آثار صورت نگرفته، دستیابی به کلیتی مشترک در ساختار تمام این قطعات است، که شامل حرکت ملودی در تعداد محدود و مشخصی از مناطق مدال دستگاه، سادگی ساختار ملودیک (از نظر روند حرکت، گسترهی نسبتا محدود صوتی بخشها و پرشهای کم و کوچک فواصل) و ریتمیک (فیگورهای ساده، محدود و مشابه) میشود. با این وجود، جملات و عبارات از لحاظ موسیقی بسیار غنی و متنوع بوده و تقابل و توازنی بسیار متعادل و گیرا بین اجزا و بخشهای کلی آثار، در قالب نمایی ساده، حاکم است.
- Abstract
- In this study,the analysis of the beat parts of the musical performance including a Pish-Daramad, aReng and two Tasnifs are discussed. The purpose is to illustrate the general and detailed characteristics of these Tasnifs from different musicians in a same musical system (DASTGAH) and period. Accordingly, the modal structure primarily is studied, and their melodic and rhythmic structure of the melodies with respect to their intervals structure, form of the melodies,rhythmic sequences and motifs are investigated, respectively. Phrases and periods arrangement relative to each other, the relationship andthe total impact of all the mentioned factors on each other and the whole Tasnif are also presented. Although the results of this approach are not used as the comparative study, the pursuit of a common entity in all of these pieces of music including the melodiesin a limited number of specific areas of modals musical system (DASTGAH), the simplicity of melodic structure (in terms of their trends, the limited sound range of sectors, and low and small intervals) and rhythmic (plain figures, restricted and similar) are studied. However, musical clauses and phrases are truly rich and varied, and there are very well-balanced and impressive contrast and harmony between parts and whole sections of the pieces in the form of simple rules