شناسایی علل وپیامدهای اثرملایمت ارزیابان درارزیابی عملکردبانک رفاه
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69592
- تاریخ دفاع
- ۱۳ اسفند ۱۳۹۲
- دانشجو
- پریسا دهقانی
- استاد راهنما
- آرین قلی پور
- چکیده
- مدیریت عملکرد را فرآیند مستمر شناسایی، اندازهگیری و توسعهی عملکرد فردی و تیمی و همسو کردن آن با اهداف استراتژیک سازمان تعریف کردهاند. از این رو ارزیابی عملکرد کارکنان نقش تعیین کنندهای در شناسایی نقاط ضعف و قوت کارکنان ایفا میکند. از سوی دیگر این وظیفه توسط افراد انجام میشود که در خطر خطاهای ادراکی قرار دارند. از جملهی این خطاها میتوان به اثر ملایمت اشاره کرد. در این خطا ارزیاب، همهی کارکنان را صرفنظر از عملکرد واقعیشان بالا رتبهبندی میکند. واضح است که با بروز چنین خطایی در سیستم ارزیابی عملکرد، فرآیند مدیریت عملکرد در سازمان به درستی عمل نکرده و جنبهی نمایشی دارد. این پژوهش سعی در شناسایی علل ایجاد اثر ملایمت و پیامدهای حاصل از آن در بانک رفاه را دارد. لذا برای شناسایی علل اثر ملایمت یک پرسشنامهی 62 سوالی طراحی و در میان 136 ارزیاب (رئیس و معاون شعبه) بانک رفاه در شهر تهران توزیع گردید. علاوهبراین، پرسشنامهای با 20 سوال برای شناسایی پیامدهای اثر ملایمت در میان 245 کارمند توزیع گردید. پس از جمعآوری پرسشنامهها، برای بررسی فرضیات از نرمافزارهای Spss16 و Lisrel 8.50 استفاده شد. در نهایت، شش عامل به عنوان عوامل بروز اثر ملایمت در بانک رفاه شناسایی شد. لذا توصیه میشود برای کاهش اثر ملایمت در رتبهبندی کارکنان در بانک رفاه باید از یک سو در سیستم ارزیابی عملکرد شاخصهای دقیق اعمال شود، ملاحظات سیاسی کاهش و اعتماد به سیستم ارزیابی افزایش یابد و از سوی دیگر با آموزش به ارزیابان، خودباوری آنها برای انجام درست و دقیق ارزیابی افزایش یابد. لازم به ذکر است که هیچکدام از پیامدهای شناسایی شده در این بانک همبستگی معناداری با اثر ملایمت در رتبهبندی کارکنان ندارد.
- Abstract
- چکیده انگلیسی ندارد