عنوان پایاننامه
بررسی جمعیت شناسی تغییر و تحولات آموزش ابتدایی در پنج استان منتخب در سال های ۷۰ -۱۳۷۰
- رشته تحصیلی
- علوم اجتماعی - جمعیت شناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4631;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67440
- تاریخ دفاع
- ۲۶ اسفند ۱۳۹۲
- دانشجو
- فاطمه طالب زاده حسن کلایی
- استاد راهنما
- محمد میرزائی
- چکیده
- تعلیم و تربیت همواره با ما بوده است و امروزه آموزش و پرورش جزء حقوق اساسی افراد محسوب میشود. در بین سطوح مختلف آموزش و پرورش، آموزش ابتدایی به عنوان پایه و اساس سطوح دیگر مهمترین جایگاه را داراست. به همین دلیل تعمیم سواد آموزی و هدف « آموزش ابتدایی برای همه» در سطح ملی و بینالمللی در نیم قرن اخیر بهطور فزایندهای مورد تاکید بوده است. اما در کنار دسترسی همگان به آموزش، کیفیت سیستم آموزش نیز مورد بحث است زیرا تنها یک سیستم آموزشی فعال، پویا و با کیفیت قادر به تولید سرمایهی انسانی مورد نیاز جهت توسعهی همه جانبه میباشد. از میان عوامل تاثیرگذار بر کیفیت یادگیری دانشآموزان میتوان به فضای آموزشی، محتوا و حجم کتب درسی، مهارت و تسلط معلم در ادارهی کلاس و همچنین تعداد دانشآموزان در یک کلاس نام برد. در این تحقیق این عوامل به دو گروه کلی تقسیم شدهاند: عوامل جمعیتی و عوامل غیرجمعیتی. ساختار، توزیع و ترکیب جنسی جمعیت دانشآموزان از عوامل جمعیتی و سایر موارد جزء عوامل غیرجمعیتی میباشند. عامل جمعیتی خود تحت تاثیر میزانهای مرگومیر نوزادان و اطفال، باروری و مهاجرت قرار دارد. هدف این تحقیق بررسی و واکاوی رابطه آموزش و جمعیت در 5 استان ایلام، سیستانوبلوچستان، گیلان، هرمزگان و یزد با بررسی شاخصهای پوشش ظاهری تحصیل، میانگین تعداد دانشآموزان در یک مدرسه و کلاس و همچنین میزان قبولی در هر پایه موجود در سالنامههای آموزش و پرورش، با توجه به ترکیب و توزیع سنی، میزانهای باروری و مهاجرت داخلی هر استان که از سرشماریها و سالنامـههای آماری استخراج شده است، در دورهی 1370-1390 میباشد. نتایج به دست آمده عبارتند از: با توجه به بهبود آموزش همگانی و رسیدن به پوشش کامل ثبتنام در طول سالهای 1370 تا 1390، اینک زمان توجه به به شاخصهای کیفی و تلاش برای رفع نابرابریها جنسی و منطقهای میباشد. البته 5 استان منتخب در این شاخصها در طول زمان روند رو به بهبودی داشتهاند. مهمترین علت خلوتتر شدن مدارس و کلاسها، به جز در استان سیستانوبلوچستان، کاهش حجم دانشآموزان و کاهش نسبت زیرجمعیت 10-6 ساله و محرومیت زدایی از تمام عقبماندگان از تحصیل به ویژه دختران در 5 استان منتخب بوده است. در استان ایلام کاهش تعداد دانشآموزان تاثیر بهسزایی در کاهش شاخصهای نسبت دانشآموز به مدرسه و نسبت دانشآموز به کلاس داشته است. اما در استانهای سیستانوبلوچستان و هرمزگان این امر ناشی از افزایش عامل غیرجمعیتی یعنی تعداد مدارس و کلاسها بوده است. همچنین با افزایش شهرنشینی و مهاجرت روستاییان از شهرها شاخصهای نسبت دانشآموز به مدرسه و نسبت دانشآموز به کلاس دچار کاهش شده است. استانهای گیلان و هرمزگان که میزان روستانشینی بالاتری دارند، تراکم دانشآموزان در کلاسها و مدارس روستاهای این استانها بیشتر است. همچنین یافتههای این پژوهش موفقیت بیشتر دانشآموزان دختر در امتحانات خرداد و شهریور را در مقایسه با پسران، به خصوص در مناطق محروم نمایش میدهد. کلمات کلیدی: آموزش ابتدایی، شاخصهای جمعیتی، پوشش تحصیلی، نسبت دانشآموز به مدرسه، نسبت دانشآموز به کلاس و میزان قبولی در امتحانات.
- Abstract
- Education has always been with us and Today, education is part of the fundamental rights of individuals. Between different levels of education, primary education as a foundation for other levels has an important place. Therefore generalized and targeted literacy "primary education for all" in the national and international level in the past half-century has been increasingly emphasized. But alongside access to education, the quality of education system is concerned because only one active, dynamic and qualitive system able to produce human capital is needed for the development. Among the factors affecting the quality of student learning, We can name educational space, content and size of textbooks, teacher mastery and skill in managing the class and number of students in a class. In this study, these factors were divided into two groups. Demographic factors and non-demographic factors. The structure, distribution and sex composition of the student population and other factors are non-demographic. The demographic factors are affected by infant mortality rates, fertility and migration. The purpose of this study was to evaluate and analyze the relationship between education and population in the provinces Elam, Sistan and Baluchestan, Gilan, Yazd, Hormozgan and yazd, by evaluation of the crude Education coverage, the average number of students in a school class as well as graduation rate each year based on the letters of Education, Due to the composition and age distribution, fertility rates and internal migration in each province and year that the census data is extracted Letters In the period 1372-1392(1991-2229). The results are: Due to the improvement of public education and to achieve full coverage to enroll during the years of 1372 to 1392 (1991 to 2229), Now,it’s time to fix the quality indicators and gender and regional disparities. The five selected provinces in the index during the process have improved. The main reason being less crowded schools and classrooms, except in Sistan and Baluchestan, reducing the volume and reduce the proportion of students 12-6 years and Improving education coverage, especially for girls in all selected provinces. Reduce the number of students in Ilam an important effect in reducing the ratio of students per school and students per class. But in the provinces of Sistan and Baluchestan and Hormozgan due to the increase in the number of schools and classes. Also with increased urbanization and migration from rural to urban, the ratio of students per school and students per class is reduced. Gilan and Hormozgan have more crowded villages and Density of classrooms and schools are greater than others in villages. The results of this study show further success of female students in exams in June and September, compared with boys, especially in disadvantaged areas. Key words: primary education, Demographic indicators, coverage of the study, ratio of students per school, ratio of students per class and Pass rates in exams.