ارایه یک رویکرد استراتژیک جهت افزایش موفقیت پیاده سازی تولید ناب بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن در یک صنعت منتخب
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2686;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64098
- تاریخ دفاع
- ۲۵ اسفند ۱۳۹۲
- دانشجو
- علی رستمی
- استاد راهنما
- مسعود ربانی
- چکیده
- طبق آمار مرکز تکنولوژی صنعتی آمریکا، تنها حدود 30% از پروژه های تولید ناب با موفقیت اجرا می شوند با نگاهی به این آمار سوالاتی بوجود می آید: علت شکست پروژه های تولید ناب چیست؟چگونه می توان احتمال شکست این پروژه ها را کاهش داد؟چه رویکرد بومی می توان ارائه داد که در آن، احتمال موفقیت پیاده سازی تولید ناب در سازمان های ایرانی افزایش یابد؟ در این پژوهش رویکردی استراتژیک جهت پیاده سازی تولید ناب شامل سه جزء ارزیابی ناب بودن، برنامه ریزی استراتژیک ناب بودن و برنامه ریزی عملیاتی ناب بودن ارائه گردید. در بخش ارزیابی ناب بودن سازمان در سطح استراتژیک، ابتدا بررسی و آزمون وجود اختلاف معنادار بین میانگین وضع موجود و مطلوب در اجزای مدل LESAT انجام گرفته و پس از انجام تحلیل SWOT، همترازی و ابعادی، نقاط ضعف و قوت و فرصتها و تهدیدات استراتژیک فرایندهای سازمان از لحاظ میزان ناب بودن بررسی و شناسایی گردید. در بخش ارزیابی ناب بودن در سطح عملیاتی پس از گردآوری و بومی سازی شاخص های ارزیابی ضمن بهبود روش انتگرال چاکویت ، میزان ناب بودن به کمک رویکرد فازی ارزیابی شده و حوزه های نیازمند بهبود در سازمان اولویت بندی شدند. پس از تدوین استراتژی های ناب سازی سازمان و تعیین مضامین استراتژیک، خبرگان نظر خود را در مورد میزان اهمیت هر یک از مضامین اعلام نموده و به کمک آزمون t - استیودنت، مضامین مهم انتخاب شدند. سپس ارتباط مستقیم بین مضامین تعیین شده و تاثیرات غیرمستقیم مضامین بر روی یکدیگر به کمک تکنیک دیماتل مشخص و نقشه استراتژی ترسیم گردید. در نهایت به کمک تحلیل نتایج دیماتل، میزان اولویت و اهمیت هر یک از مضامین در جهت پیشبرد استراتژی ها تعیین گردید. پژوهش حاضر ضمن بهبود روش انتگرال چاکویت جهت ارزیابی میزان ناب بودن سازمان، رویکردی جدید جهت پیاده سازی موفق تر تولید ناب در سازمان ارائه نموده و به کمک مدل کارت امتیازی متوازن، آن را در صنعت IT اجرا نموده است. واژههای کلیدی : تولید ناب، کارت امتیازی متوازن، نقشه استراتژی، ارزیابی ناب بودن به روش LESAT؛
- Abstract
- According to the Center for Industrial Technology America, only about 30% of the lean projects are implemented successfully. Looking at the statistics Some questions arises : What are the causes of these project failure?, How could reduce failure of these projects? what ¬ native approach can provide the probability of successful implementation of lean manufacturing Iranian organization grow? In this study, a strategic approach for the implementation of lean manufacturing include three components of lean evaluation, lean strategic planning and lean operational planning was developed. In the lean strategic evaluation, we examine and test the significant difference between the existing and desired average LESAT and to identify strengths and weaknesses of strategic processes in threats and opportunities, the SWOT, alignment and dimensions analysis done. In lean operational evaluation while also improving the collection and evaluation of localization Chaquit integral method, the level of lean was measured with fuzzy approach and prioritized the areas of organization that need to improve. After lean strategy was developed and strategic contents was determined, the experts give their opinions about the importance of each of contents and major content was selected with t-student test. Then the direct connection between contents were determined and indirect effects on other contents with DEMATEL technique and strategy map was drawn. Finally, the level of priority and importance of each of the contents were determined with the help of DEMATEL analysis. This research, while enhancing the integration of the Organization Lean evaluation, introduce new approach to implement lean manufacturing more successfully and with the balanced scorecard model, implemented in the IT industry. Keywords : Lean production, balanced scorecard, strategy map, LESAT method for lean evaluation: