تعیین قابلیت های سازمانی شرکت زمزم در اتخاذ آمیخته ی بازاریابی با نگاه به ویژگی های مراحل سیکل عمر محصول
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63890
- تاریخ دفاع
- ۱۳ اسفند ۱۳۹۲
- دانشجو
- محمدهادی رنجبر
- استاد راهنما
- محمدعلی شاه حسینی
- چکیده
- در رقابت شدید امروز که تحویل به هنگام، سرعت، کیفیت و هزینه به عنوان عناصر ضروری برای پاسخگویی به نیازهای مشتری فرض گرفته می شوند، قابلیت های سازمانی برای تمامی شرکت هایی که آرزوی موفقیت دارند حیاتی است. بنابراین، ساخت قابلیت های سازمانی عامل کلیدی موفقیت در انجام کسب و کار است. شرکت های رقابت کننده در بازار نسبت به ایجاد و جستجوی قابلیت های ممتاز اساسی که غالباً از آن ها به عنوان شایستگی های اساسی یاد می شود (Prahalad and Hamel, 1990) می توانند علاقمندی کمتر یا بیشتری دا شته باشند. آنچه مسلم است، قابلیت های ممتاز اساسی به شرکت ها امکان دستیابی به توفیقات بیشتر را خواهد داد (Peteraf, 1993). اما از آنجا که ادبیات درخصوص قابلیت سازمانی با تناقضات، تعاریف هم عرض و مغایرت های آشکار سردرگم است (Zahra et al., 2006, p. 917)، و واژه "قابلیت" بعضاً با واژه هایی همچون "منابع" و "شایستگی" معادل گرفته می شود (Hayes, Pisano, Upton, & Wheelwright, 2005; Gr¨o?ler & Gr¨ubner, 2006) و تنها بر روی تعدادی معدود از قابلیت های اساسی سازمانی اجماع نظر وجود دارد (Schienstock, Gerd. 2009)، در این پژوهش تلاش است قابلیت های سازمانی شرکت زمزم تعیین گردد و پس از چیدمان قابلیت های شناسایی شده بر روی منحنی عمر محصول، سطح بلوغ هر یک مشخص شود. به این منظور از روش تحقیق آمیخته برای تحقق هدف پژوهش استفاده گردیده است. در بخش کیفی جامعه آماری شامل کلیه خبرگان شاغل در مجموعه هولدینگ شرکت زمزم و تنی از اساتید خارج از این مجموعه است که پیشتر با این شرکت همکاری داشته اند. مصاحبه شوندگان با روش گلوله برفی انتخاب و مصاحبه با آنان انجام گرفت. سپس متن مصاحبه ها، کدگذاری شده و با روش تحلیل تم، مفاهیم و تمهای قابلیت های سازمانی از این طریق بدست آمد. در ادامه و در بخش کمی به منظور آزمون سطح بلوغ هر یک از قابلیت های شناسایی شده، پرسشنامه های لازم با در نظر گرفتن جامعهی آماری (شامل کارشناسان مسئول، رئوسای ادارات، مدیران، معاونین و مشاوران شرکت زمزم)، بین اعضای نمونهی آماری توزیع شده و از آمار استنباطی و توصیفی برای تحلیل دادهها استفاده گشت. در نهایت با استفاده از نتایج بدست آمده، سطح بلوغ هر یک از مفاهیم قابلیت سازمانی در مراحل مختلف سیکل عمر محصول مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.
- Abstract
- In today’s intense competition where on-time delivery, speed, quality, and cost are considered essential ingredients to respond to customer needs, organizational capabilities are considered vital to all firms who wish to succeed. Therefore, building organizational capabilities are considered to be the key success factor in doing business. In this research and as the first step by reviewing literature and interviewing with managers, staff and consultants of ZamZam corporation, sixty five organizational capabilities were extracted and a conceptual model of organizational capabilities for ZamZam corporation including two main categories: managerial and operational capabilities with seventeen sub-categories was developed. As the capabilities were determined, along with literature review, the experts’ points of views were collected via interviews to set each of these capabilities on the appropriate stage of Product Life-Cycle. The aim of final step in this research was to evaluate the maturity level of identified organizational capabilities at ZamZam corporation. In doing so, questionnaires were distributed among managers, staff and consultants of ZamZam corporation. According to the findings, eleven of seventeen sub-categories of organizational capabilities were lower than level two.