عنوان پایان‌نامه

مطالعه عوامل موثر بر مشارکت اجتماعی دانشجویان (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه تهران)



    دانشجو در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مطالعه عوامل موثر بر مشارکت اجتماعی دانشجویان (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه تهران)" را دفاع نموده است.


    استاد راهنما
    علی شکوری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65179;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4623
    تاریخ دفاع
    ۱۹ اسفند ۱۳۹۲

    با توجه به سیر تکاملی مشارکت مردمی و قرار گرفتن آن در بطن مسیر توسعه به عنوان یک عامل اساسی، گسترش روحیه مشارکتی در افراد و بسط فرهنگ و ضرورت مسئولیت‌پذیری همه افراد جامعه در تصمیم‌گیری و اجرای برنامه‌ها، مشارکت امری معقول و اجتناب‌ناپذیر می‌نماید. از این جهت، برای افزایش روحیه مشارکتی و برداشتن موانع مشارکت اجتماعی، شناسایی عوامل موثر بر آن و شناخت بنیان‌های فرهنگی و فکری حاکم بر آن درخور توجه است. این پژوهش به بررسی عوامل اجتماعی موثر بر مشارکت اجتماعی دانشجویان پرداخته و با شناسایی متغیرهای مستقل با چارچوب تئوریک مشخص به بررسی رابطه بین آن‌ها و مشارکت اجتماعی پرداخته و سعی در بررسی و ارائه راهکارهایی جهت تحقق و تقویت مشارکت موثر دانشجویان نموده است. در بحث چارچوب نظری از نظریات اندیشمندانی از قبیل اورت راجرز، فوکویاما، پانتام، کلمن، شفرد، آلموند و پاول، لرنر، گرونبرگ و ... بهره گرفته شده است. روش تحقیق این پژوهش روش کمی و تکنیک مورد استفاده پیمایش است که برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار spss استفاده شده است. جامعه آماری مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه تهران در سال تحصیلی 92-93 می‌باشند. برای نمونه‌گیری نیز از روش سهمیه‌ای طبقه‌ای استفاده شده است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که متغیرهای مستقل اعتماد اجتماعی، خوداتکایی، رضایت از زندگی، استفاده از منابع و وسایل ارتباط جمعی و پایگاه اجتماعی-اقتصادی بر متغیر وابسته (مشارکت اجتماعی) تاثیرگذار هستند و متغیرهای آینده‌گرایی و احساس محرومیت نسبی با مشارکت اجتماعی رابطه معناداری نداشته‌اند. کلمات کلیدی: آینده‌گرایی، احساس محرومیت نسبی، اعتماد اجتماعی، خوداتکایی، رضایت از زندگی، مشارکت اجتماعی
    Abstract
    Due to the evolution of public participation and placing it within the development as a major factor, Collaborative spirit of the people And develop a culture of accountability and the need for all people in decision making and implementation of programs Participation is sensible and inevitable. Therefore, to enhance the spirit of partnership and barriers to social participation Identifying and understanding the factors that affect the intellectual and cultural foundations of the ruling is noteworthy. This study examines the factors that influence the community participation of students and to identify independent variables with The theoretical framework Specified examined the relationship between them and social participation and Try to check in and offer solutions for Fulfilling and strengthening effective participation of students. In discussing the theoretical framework has been used the ideas of thinkers such as Everett Rogers, Fukuyama, Pantam, Coleman, Shepherds, Almond and Powell, Lerner, Grvnbrg and …. Quantitative research method. This study used quantitative methods and survey techniques and Spss software was used for data analysis. The population studied are Tehran University students in the 92-93 school year. For sampling used Stratified quota sampling. Research Findings indicate that the independent variables Social confidence, self-reliance, life satisfaction, the use of media resources and social-economic status are effective The dependent variable (social participation) are effective and futurism and sense of relative deprivation variables No significant relationship with spcial participation. Keywords: Futurism, sense of relative deprivation, Social confidence, Self-reliance, life satisfaction, social participation