عنوان پایاننامه
کنترل ترافیک در ابعاد بزرگ با روش های یادگیری تقویتی و کنترل توجه
- رشته تحصیلی
- مهندسی برق-کنترل
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: E 2574;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65799
- تاریخ دفاع
- ۲۶ اسفند ۱۳۹۲
- دانشجو
- مهدی رضوان
- استاد راهنما
- اشکان رحیمی کیان
- چکیده
- گسترش حجم معابر بدیهیترین راه برای رویارویی با مسئله ترافیک است؛ اما پر هزینهترین راه نیز هست. گذشته از هزینه در بسیاری از موارد احداث امکانات جدید حتی از نظر «امکان انجام» نیز به مشکل برمیخورَد. به همین دلیل است که استراتژیهای کنترل ترافیک -با فرض قناعت بر معابر موجود- در حال گسترش و پیشرفت است. کنترل ترافیک که از حدود چهل سال پیش تولد یافته است نخست با تقاطعهای ایزوله و ابعاد کوچک آغاز گردید اما لزوم وجود یک سیستم کنترلکنندهی جامع و گستردهی شهری هر روز بیشتر و بدیهیتر شد. در سالهای اخیر کارهای بسیاری در این زمینه انجام گرفته است. در این پایاننامه شمایی از یک سیستم کنترل ترافیک پیشنهادی با دید مدیریت و هدایت جریانهای ترافیکی پیشنهاد شده است. در قالب این سیستم کنترلی یافتن نقاط بحرانی ترافیک و مسیرهای اصلی عبور اهمیت بالایی مییابد و البته این کار باید به صورت هوشمند و الگوریتمیک انجام پذیرد تا بتوان در حل مسئلهی کلی و همینطور در فضای گسترش یافتهی ابعاد شهر مسئله را با شبیهسازهای ترافیک مورد بررسی قرار داد. به همین دلیل عمدهی کار این پایاننامه به ارائهی روشهایی الگوریتمیک برای جستوجوی هوشمند این نقاط اختصاص یافته است. برای این کار استفادهی مناسبی از نظریهی گرافها و مدلسازی به این وسیله صورت گرفته است. در این پایاننامه یک روش جستوجوی جدید در نقشههای ترافیک برای یافتن پرعبورترین مسیرهای شهری ارائه گردیده و همچنین برای اولین بار در مدل کردن جریانهای ترافیک با وجود شرایط اشباع از گرافهای جریان استفاده شده است. همچنین در پایان با استفاده از شبیهساز اولیهای که برای همین پایاننامه تحت MATLAB نوشته شده است تستهایی بر روی سیستم کنترلی پیشنهادی صورت گرفته و نتایج مقایسه شده است. کلمات کلیدی: کنترل ترافیک، مدلسازی ترافیک، گراف ترافیک، تقسیم و تصرف، گراف جریان
- Abstract
- Although widening existing traffic routes and developing new ones is the most obvious solution to solve traffic jams, it's also the most costly remedy. Moreover, aside from the costs, this solution is not practical in many cases due to the space restrictions. Therefore, traffic control strategies assuming fixed amount of routes have been developed to address traffic problems. This idea is now around for more than 40 years addressing only the isolated cross sections at the beginning. Today the need for having a unified traffic control strategy is undeniable and many works have addressed this problem in recent years. In this thesis, we introduce a traffic control system with emphasis on managing traffic flows. In this control system, finding the critical traffic nodes is of high importance and is done using an intelligent search algorithm. This property of our method provides the scalability and we can use it in real size city simulations. Therefore, the main contribution of this thesis has been to develop intelligent algorithms to find the required critical nodes. We have employed graph theory for modeling the traffic control flows and for the first time have used flow graphs to represent traffic flows in spite of assuming saturation conditions. The performance of the proposed control system is then tested using a simulator written in MATLAB and the results are compared. Keywords: Traffic Control, Traffic Modeling, Traffic Graph, Divide And Conquer, Flow Graph