عنوان پایاننامه
بررسی ابعاد پاسخگویی اجتماعی در تعامل مردم و سازمان های اجتماعی (مطالعه موردی دهیاری و شورای روستای قمصر از توابع استان تهران)
- رشته تحصیلی
- علوم اجتماعی - توسعه روستایی - توسعه اجتماعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4832;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76310;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4832;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76310
- تاریخ دفاع
- ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
- دانشجو
- وحیده توحیدلو
- استاد راهنما
- موسی عنبری
- چکیده
- چکیده در مسیر توسعه، امروزه دولتها یگانه تصمیمگیرندهی صحنه اجتماعی محسوب نمیشوند و اگر شهروندان به کمک حکومتها و سازمانها نیامده و در حیات جامعه مدنی مداخله نکنند با خطر تمرکزگرایی مواجه خواهیم شد. در این راستا پاسخگویی همچون اهرمی عمل میکند که ایفاگران نقش در عرصه اجتماعی را ملزم میکند که در قبال عملکرد خود مسئول باشند. سازمانها و نهادهای اجتماعی با پاسخگویی در قبال مردم قدم در مسیر شفاف سازی و بهبود عملکرد خود میگذارند و در مقابل مردم هم با ارائه پاسخگویی به عنوان یک تکلیف شهروندی سازمان را برای رسیدن به اهداف خود کمک خواهند نمود. پژوهش پیش رو با بهره گیری از روش پیمایش و داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه بدست آمده اند. به منظور تعیین جامعه آماری یک فاکتور اساسی در دهیاری و شورای روستای قمصر از توابع دهستان کهریزک در استان تهران مورد توجه واقع گردید، با توجه به اینکه دهیاری و شورای این روستا در سال 1391 به عنوان شورای برتر انتخاب گردیده بودند، مناسب دیدیم که میزان پاسخگویی این سازمان را در عرصه اجتماعی نیز مورد بررسی قرار دهیم زیرا توجه به این عامل می تواند پیشبرد اهداف را تسهیل گرداند. از سوی دیگر با اشاره به در نظر گرفتن رابطه تعاملی بین مردم و سازمان های اجتماعی در زمینه پاسخگویی، پاسخگویی شهروندان و ساکنان روستایی نیز روی دیگر سنجش و اطلاعات بدست آمده بوده است. یافته های پژوهش در خصوص پاسخگویی اجتماعی سازمان حاکی از آن بوده که روستاییان شفافیت سازمانی را مطلوب ارزیابی ننموده اند و از سیستم ابراز شکایت در ساختار فعلی رضایت نداشته اند و سازوکارهای موجود را به گونه ای که می بایست صدای همگان در آن شنیده شود و پاسخ های مطلوب دریافت گردد ارزیابی ننموده اند. اما ارزشیابی کلی پاسخگویان از سازمان بالا بوده و اعتماد بالایی به سازمان داشته اند. در مقابل نتایج بدست آمده در خصوص پاسخگویی اجتماعی مردم نیز گواه بر آن داشته که به زعم اکثریت پاسخگویان روستاییان افراد مسئولیت پذیری نبوده و مشارکت آنها در عرصه اجتماعی ضعیف بوده است. بنابراین پاسخگویی اجتماعی در میان مردم پایین بوده است. کلمات کلیدی: پاسخگویی اجتماعی، شفافیت، مشارکت، ارزشیابی، سازوکار ابراز شکایت، شورا، دهیاری
- Abstract
- Abstract Today, in the road toward development, the governments are not considered as the sole decision makers in society. If citizens do not help governments and organizations, and if they don’t intervene in life of civil society, we will be faced with danger of centralization. In this regard, accountable acts as a lever which obligates the authorities in society to be responsible against their performance. The social organizations and institutions clarify and improve their performance by being responsiveness to people. They will help achieve their goals by being accountable to people as a citizen accountability. The present research was done with survey method and the data were obtained through questionnaire. In order to determine the statistical population, an essential factor in administrating village and council of Ghamsar village, environs of Kahrizak, Tehran province, has been taken into account. Considering that the headman of this village as well as its council has been selected as best council in 2012, we deemed appropriate to evaluate accountability of this organization in social field, because paying attention to this factor can facilitate the advancement of purposes. On the other hand, considering the interaction between people and social organizations in field of accountability, citizens’ accountability and village residents was another part of obtained information. The findings of study concerning social accountability or organization revealed that the villagers didn’t evaluate the organizational clarity as being favorable and they weren’t satisfied with complaining system in current structure. They believed that the complaint mechanism are in such a way that all voices are not heard and favorable responses are not received. But the general evaluation was high and they had high confidence in organization. On the contrary, the results obtained concerning social accountability indicated that in the opinion of most respondents, villagers are not respon