عنوان پایان‌نامه

تحولات نقش پدر در سینما



    دانشجو در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تحولات نقش پدر در سینما" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63481;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4649
    تاریخ دفاع
    ۲۷ اسفند ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    اعظم راودراد

    این پژوهش می‌کوشد به این سوال پاسخ دهد که چرا نقش و حضور پدر در سینما کمرنگ شده است. برای پاسخ به این سوال ابتدا با روشی کمی نشان می‌دهد که واقعاً میزان حضور پدر در فیلم‌های دهه هشتاد نسبت به دهه قبل کمتر و همراه با نگرشی منفی‌تر بوده است. سپس با استفاده از نظریات کاستلز در باب پدرسالاری و تغییر خانواده و هم چنین نظریات قدرت بیان می‌کند که پدر به دلیل از بین رفتن انحصارش بر منابع قدرت و هم چنین برخورد دیالکتیکی قدرت و مقاومت در همه عرصه‌های زندگی، تاحد زیادی قدرتش را از دست داده است. طبق نظریه کراکائر نمود این رخداد را می‌توان در سینما و به شکل پدران مرده، ضعیف و بیمار مشاهده کرد. ضمن اینکه خود این طرز بازنمایی نوعی مقاومت دربرابر قدرت پدر است. با استفاده از تحلیل محتوای کمی و نشانه‌شناسی 130 فیلم سینمایی از دو دهه هفتاد و هشتاد، علاوه بر مسئله اصلی که ذکر شد، دو فرضیه مکمل یعنی رابطه بین نگاه خیره و حضور پدر و هم چنین استقلال و کنشگری فرزند و حضور پدر به آزمون گذاشته شد و علاوه بر آن یک نوعشناسی از پدر در سینمای دو دهه نیز صورت گرفت. برای رفع کاستی‌های روش کمی، دو فیلم به عنوان نمونه‌ی تیپیک از هر دهه با روش نشانه‌شناسی انتقادی جان فیسک تحلیل شده است.
    Abstract
    ندارد