عنوان پایان‌نامه

سیر تکوین و تحول مصرف گرایی در ایران



    دانشجو در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "سیر تکوین و تحول مصرف گرایی در ایران" را دفاع نموده است.


    دانشجو
    محمود نصرتی
    استاد راهنما
    مریم نجارنهاوندی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63338;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4672
    تاریخ دفاع
    ۱۲ اسفند ۱۳۹۲

    چکیده: مصرف تمام ابعاد زندگی ما را نشانه گرفته است. و می توان گفت که بخش بزرگی از تغییرات جوامع امروزی به نظام سرمایه داری یعنی تولید کالاها در شکل انبوه و در جهت کسب سود بیشتر وابسته است. این کالاها در عمومی کردن مصرف نه برای تامین نیازهای مردم بلکه برای تامین خواست های القا شده به آنها نقشی بسزایی ایفا می کنند. مصرف گرایی اصالت دادن به مصرف است. هدف این تحقیق بررسی ریشه های تکوین مصرف گرایی در جامعه ایران است و پرسش های اصلی آن عبارتند از: آیا می توان نقاط عطفی را برای مصرف گرایی در تاریخ ایران در نظر گرفت؟ چه تاثیری مصرف گرایی بر تولید گذاشته است؟ شناخت لازمه حیات است و هر انسانی بدان تمسک می جوید. برای شناخت واقعیت انسانی، اطلاع از گذشته آن مورد نیاز است. بدون درک تاریخی نمی توانیم شناختی عمیق در تبیین پدیده های اجتماعی کسب کنیم. چرا که پدیده های اجتماعی تاریخی هستند. با شناخت تاریخی، خواهیم توانست که با پدیده های امروزی برخورد منطقی تر داشته باشیم. و به قول گئورگ هگل ((ملت ها احکام صحیح خود را از تاریخ دریافت می دارند)). و بدین منظور بررسی تاریخی را با دیدی انتقادی از زمان قاجار همراه با ظهور نشانه های مدرنیته در ایران آغاز کردیم. در راستای تحولات و تغییرات عظیمی که در اروپا رخ داد یعنی شیوه ی تولید سرمایه داری و به دنبال آن ضعف حکومت قاجاریه و ایجاد طبقات جدید، کشورهایی چون ایران استعداد خوبی برای شکل گیری بازار مصرفی دارا بود. و حاصل، عرضه کالاهای خارجی از انواع و اقسام مختلف و تغییر در شیوه ی مصرف بود. بین طبقات در این دوران نابرابری های عظیمی پدید آمد که خود زمینه هر چه بیشتر محرومیت نسبی بود. تغییر شکل مصرف در دوران قاجار ابعاد فرهنگی نیز پیدا می کند. تغییر در شکل تزیین منزل و ترکیب عناصر اروپایی با عناصر شرقی حکایت از این نوع تغییر دارد. ما در این دوره شاهد شکل گیری هویت های مدرنی هستیم که، مصرف نشانه های مدرن را می طلبد. پیدایش شهرها و گسترش شهر نشینی از دیگر موارد تاثیر گذار بوده است. در این دوره طبقات بالا تحت تاثیر فرهنگ جدید اروپایی، الگوی مصرفی شان در حال تغییر بود. می توان تغییر شکل مصرفی را در لباس و پوشاک را در این طبقه دید. در این دوران مصرف کالاهای لوکس و تجملی با طرح اروپایی بالا رفت. و بازارهای ایران را کالاهایی چون قماش منچستر، قند، چا
    Abstract
    Abstract: The consumption is aimed at all aspects of our lives. And it can be said that a large part of modern societies to capitalism, the production of goods in the form of thick and in order to gain more profits. This consumption commodities on the public not to meet the needs of the people, but also called for providing the induced to play an important role. Consumerism, giving the originality. The study the roots of the development of consumption in the Iranian society and its basic questions: Can a turning point for the consumption of extremism in the history of Iran? What impact on consumption? Recognition of the need to life and human any means grip. To understand the reality of the past, it is needed. Without historical understanding cognitive cannot deep in the explanation of social phenomenon. Why are the historical social phenomena. With the recognition of the historical, we will deal with the phenomenon of today's more reasonable. and Georg Hegel (the nations of the history of their right to receive). And the historical studies with a view of criticism of the Qajar along with the emergence of the signs of Modernity in Iran. In line with the massive developments and changes that took place in Europe, the production of capitalism and the weakness of the rule of Qajar and create new classes, countries like Iran good talent for the formation of the consumer market. , and the supply of foreign goods from the myriad different and a change in the way of consumption. Between categories in this huge inequalities that emerged in the field of any more relative deprivation. The transformation of consumption in the Qajar cultural dimensions. Change in the form of decoration and combined with eastern European elements of the elements of this kind of change. We in this period witnessed the formation of a modern identities that, modern signs. The emergence of cities and urban expansion of others have been affected. In this period of high categories affected by the n