بررسی تاثیر آموزش غیرمستقیم در تجربه ی سفر اکوتوریسم بر تغییر رفتار اکوتوریستها
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی گردشگری(توریسم)
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62509;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4697
- تاریخ دفاع
- ۲۰ اسفند ۱۳۹۲
- دانشجو
- مرضیه فتحی
- استاد راهنما
- پویا علاء الدینی
- چکیده
- چکیده اکوتوریسم را می توان به عنوان پتانسیلی برای یادگیری غیر رسمی مطرح کرد. مفهوم یادگیری مورد استفاده در این تحقیق عبارت است از فرایندی مادامالعمر که هر فرد دانش، تجربهها، نگرشها و بینشهایی را از تجارب روزمره و کشف و درک محیط، فرا میگیرد و میآموزد. تجربه ی سفر امکان یادگیری را برای افراد فراهم می کند. افراد با انگیزههای مختلف و متنوع اقدام به سفر کردن میکنند و این تنوع انگیزهها در انتخاب مقصد و بهره گیری از خدمات به خوبی نمایش داده میشود. همچنین انگیزهها، روحیات و عادات مختلف رفتاری در کیفیت بهرهمندی از تجربهی سفر نیز بخوبی قابل رویت است. سفر میتواند از یک تجربهی لذت اولیه به مراتب بالاتری همچون تغییر نگرش و رفتار برسد، بگونهای که فرد در بازگشت از سفر در نتیجهی آنچه که در طول سفر با عنوان یادگیری تجربی مطرح میشود از تجربهی خود آنقدری آموخته است که میتواند سبک زندگی، عادات مصرفی، منش و شیوهی رفتار روزمره خود را تغییر دهد. تغییرات رفتاری شاید بیش از این که برای خود فرد با اهمیت هستند در راستای حفاظت و بهره برداری درست از طبیعت موثر باشند. در این پژوهش با استفاده از مرور متون و پژوهش های صورت گرفته به تبیین پتانسیل سفر به عنوان بستری برای یادگیری و تغییر رفتار پرداختیم و از این طریق ابعاد فردی، اجتماعی و زیست محیطی برای بررسی تغییرات رفتاری مد نظر قرار گرفت. به منظور تحلیل تجربیات اکوتوریست ها از روش کیفی بهره بردیم. برای جمع آوری اطلاعات از مصاحبه ی عمیق با اکوتوریست ها به منظور دستیابی به روایات شخصی آنها استفاده شده است و از طریق مواجهه ی مستقیم با گردشگران توصیف و فهم بهتری از تجربیات آنها بدست آمد. همچنین در خلال مصاحبه ها به مرور عکس ها و سفرنامه ها و یادداشت های آنها پرداخته شده است. در مجموع با 24 نفر مصاحبه صورت پذیرفت. نتایج بدست آمده در واقع مقوله بندی تجربه ی سفر اکوتوریست ها می باشد که این امر موجب فهم بهتر تجربه ی گردشگر و توجه بیشتر به اثرات حاصل از آن خواهد بود. از نتایج بدست آمده می توان به این نکات اشاره کرد که حضور فیزیکی گردشگر در طبیعت و تجربهی محیط طبیعی از نزدیک به افزایش آگاهی، گسترش اطلاعات وی و فهم محیط طبیعی منجر میشود. تکرار تجربههای سفر و همراهی با همسفران مطلع و آگاه به ارتقا این آگاهی کمک میکند. همین امر موجب میشود که احساس مسئولیت در فرد نسبت به محیط زیست حاصل شود و نحوهی تعامل با طبیعت و بازدارندههای درونی اخلاقی نسبت به محیط در گردشگران افزایش پیدا کند. حرکتهای تیمی در سفر های اکوتوریسمی توأم با حس مشارکت میان اعضا به ارتقاء و بهبود رفتارهای تیمی، تعامل بهتر با سایرین و تسهیل ارتباطات منجر می شود. همچنین سفر توانایی مقابله با هیجانات را تحت تاثیر قرار میدهد. سفر غالبا با ایجاد تفکر مثبت و سازنده نسبت به خود همراه است که به بهبود جریان هویت یابی در فرد منجر میشود. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که با توجه به تغییرات مثبت حاصل از تجربهی سفر پتانسیل بینظیر افراد و اکوتوریسنهای حرفهای در حفاظت از محیط زیست ، ارتقا رفتارهای فردی و گروهی و بهره برداری مناسب از مواهب طبیعی مغفول مانده است.
- Abstract
- Abstract In this thesis, ecotourism is probed as an indirect learning opportunity. The concept of indirect or informal learning refers to a process, in which an individual acquires knowledge and experience through daily life and forms his/her attitudes and life vision vis-à-vis the environment. Travel destinations and services that people choose are related to the various incentives they harbor. The incentives, motivations, and different behavioral habits of individual reveal themselves in the quality of obtained traveling experiences. Being more than an entertaining experience, travel can also lead to changes in attitudes and behaviors. Upon returning from a trip, as a result of informal learning, one may change his/her life style, consumption habits, and daily behaviors. Furthermore, the behavioral changes may have an impact on one’s attitudes concerning environmental protection and decent utilization of nature. In this study, following a review of the literature on informal learning and tourism activities, individual, social, an environmental dimensions of ecotourism impacts are highlighted. These impacts are then probed through field analysis comprising a set in-depth interviews with 24 individuals experiencing ecotourism. Based on findings from these interviews, ecotourism experience leads to environmental awareness and a sense of responsibility to the environment. Furthermore, improvements in awareness and responsibility of ecotourists concerning the environment are gained through interactions with fellow travelers. The social impacts of ecotourism include improved team work and social interaction as well as willingness to participate in group activities. On the personal level, ecotourism experiences help enhance self control, increase willingness to compromise, elevate self esteem, and ultimately improve social identity. Keyword: ecotourism, travel experience, indirect learning, experimental learning, behavior changing