عنوان پایان‌نامه

بررسی نقش سازمان های مردم نهاد در توانمندسازی کودکان در وضعیت دشوار (با مطالعه منطقه ۱۲ تهران)



    دانشجو در تاریخ ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی نقش سازمان های مردم نهاد در توانمندسازی کودکان در وضعیت دشوار (با مطالعه منطقه ۱۲ تهران)" را دفاع نموده است.


    دانشجو
    محسن مولائی
    استاد راهنما
    مریم نجارنهاوندی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61891
    تاریخ دفاع
    ۱۳ اسفند ۱۳۹۲

    چکیده موضوع این پژوهش بررسی نقش سازمان‌های مردم نهاد در توانمندسازی کودکان در وضعیت دشوار است. مسئله این پژوهش ناظر بر بررسی توانمندسازی کودکان در وضعیت دشوار در بخش‌هایی از ارائه خدمات حمایتی- آموزشی از سوی این سازمان‌ها به این کودکان است. بنیان نظری این تحقیق به بررسی آراء و نظرات اندیشمندان در حوزه توانمندی کودکان در وضعیت دشوار که کاربرد زیادی دارند پرداخته است. در دستگاه نظری ساخته شده برای تبیین موضوع از متغیرهای خدمات حمایتی – آموزشی تحصیلی، آموزش مهارت‌های زندگی و خدمات بهداشتی - درمانی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه کودکان در وضعیّت دشوار منطقه 12 شهر تهران است. روش این پژوهش از نوع پیمایشی و ابزار اصلی گردآوری اطلاعات پرسشنامه است که پس از انجام پیش آزمون روایی و اعتبار آن تأیید گردیده است. در این پژوهش برای داوری تجربی در باب گزاره‌های نظری از تکنیک رگرسیون استفاده شده است. نتاج توصیفی نشان می‌دهد میزان توانمندی از سطح مناسب برخوردار است. نتایج تبیینی حاکی از آن است که میان توانمندی کودکان در و ضعیت دشوار با ترکیب خطی متغیرهای مستقل برابر 71/0 درصد هم تغییری وجود دارد. نسبتی از کل واریانس متغیر وابسته از طریق مشارکت نسبی متغیرهای مستقل تبیین شده است برابر با 50/0 درصد است. براساس یافته‌های مذکور می‌توان داوری کرد که در تبیین توانمندی کودکان در وضعیت دشوار به ترتیب عوامل خدمات حمایتی- آموزشی تحصیلی، آموزش مهارت‌های زندگی و خدمات بهداشتی- درمانی وزن بیشتری دارند. می‌توان داوری کرد که دستگاه نظری این تحقیق به عنوان راه حل نظری مسئله توانمندی کودکان در وضعیت دشوار، از قدرت تبیینی مناسبی برخوردار است.
    Abstract
    the subject matter of this research is a study of the role of the NGOs in empowerment of children in difficult situation. The main issue of this research is the study of the empowerment of children in difficult situation in some areas such as providing supportive-educational services by these NGO’s. The theoretical base of this research is an investigation in ideas and opinions of thinkers in the field of empowerment of children in difficult situation, and these ideas have been very much applied. In the theoretical set that has been structured to explain this issue, the variables of supportive-educational services, life skills training, and health care services have been considered. The data of research includes the NGO’s that are active in the field of children in difficult situation whom live in 12th district of Tehran. The method of this research is survey and the tool of collecting data is questionnaire that after being done, it’s validity of the pre test and validity has been approved. In this research, the regression technique has been used for empirical judgment about theoretical propositions. The descriptive results show that the rate of empowerment has an appropriate level. The explanatory results indicate that there is a the change to the 0.71% between the empowerment of children in difficult situation and the linear composition of independent variables. The rate of the total variance of the independent variable is 0.50% that has been defined by the relative contributions of the independent variables. On the basis of the results, we can judge that in explaining the empowerment of children in difficult situation the factors of supportive-educational services, life skills training and health care services are more important. We can judge that the theoretical set of this research as the a theoretical solution of the problem of empowerment of children in difficult situation has appropriate explanatory power. Keywords: empowerment, the empowerment of children in difficult situation, NGOs, children working on the street, children in difficult situation.