تحلیلی بر آموزش گردشگری در کتب درسی مقطع ابتدایی
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی گردشگری(توریسم)
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63249;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4667
- تاریخ دفاع
- ۲۰ اسفند ۱۳۹۲
- دانشجو
- سپیده پرییاری
- استاد راهنما
- ملیحه شیانی
- چکیده
- چکیده: در این پژوهش برای رسیدن به توسعه گردشگری در راستای توسعه اقتصادی- اجتماعی، با رویکردی سیستمی به گردشگری نگریسته شده است. پارادایم توسعه جایگزین و نظریه توسعه انسانی با هدف تربیت نیروی انسانی سرلوحه کار قرار داده شده است. نقش آموزش و پرورش، رشد و انتقال فرهنگ مورد نیاز جامعه است و از راههای مختلف به نهادی کردن ارزشها، هنجارها و فرهنگ مورد نیاز جامعه از جمله فرهنگ عمومی گردشگری میپردازد. این آموزش باید متناسب با نیازهای شناسایی شده جامعه باشد تا بتواند افرادی آگاه و بامهارت در زمینه گردشگری تربیت نماید. برای تحول فرهنگی متناسب با توسعه صنعت گردشگری، باید آموزش فرهنگ عمومی گردشگری را از دورهی ابتدایی آغاز کرد زیرا همزمان با مهمترین مرحلهی رشد شخصیت افراد و فرهنگپذیری است و در این راستا کتابهای درسی که به طور رسمی در سراسر جامعه تدریس میشوند نقش بسزایی دارند. در جامعهی ما که در مراحل اولیه رشد صنعت گردشگری است، یکی از وظایف کتابهای درسی مقطع ابتدایی، انتقال فرهنگ عمومی گردشگری (انواع گردشگری، گردشگری پایدار و کدهای اخلاق گردشگری) به دانش آموزان این مقطع است. آشنایی با مفاهیم فرهنگ عمومی گردشگری برای دانش آموزان جامعهای که هدفش دستیابی به توسعه اقتصادی و اجتماعی است و صنعت گردشگری توانایی و ظرفیت بالایی در راستای رسیدن به این توسعه را دارد، بسیار ضروری است. هدف این پژوهش، تحلیل محتوای کتابهای مقطع ابتدایی در زمینهی آموزش فرهنگ عمومی گردشگری به دانش آموزان است. روش آن کیفی است و از تکنیک تحلیل محتوا استفاده شده است؛ و همچنین نرمافزار SPSS برای استخراج و دستهبندی دادهها به کار گرفته شده است. نتایج حاکی از آن است که کتابهای فارسی(بخوانیم)، مطالعات اجتماعی(جغرافی، تاریخ و مدنی) و علوم مقطعهای اول تا ششم ابتدایی به فرهنگ عمومی گردشگری - هرچند به طور ناقص و نارسا - اشاره داشتهاند. در کتابها با وجود آنکه جاذبههای گردشگری ایران و میراث ایرانی بیشتر آموزش داده میشود اما بیشتر ترغیبکننده گردشگری خارجی (سفر به خارج کشور) هستند تا گردشگری داخلی (سفر در داخل کشور). همچنین بیشتر مشوق گردشگری در طبیعت هستند و تا حد بسیار کمی به انواع دیگر گردشگریها پرداخته شده است. به طور غیر مستقیم و بسیار اندک به توسعه گردشگری پایدار توجه شده است و بیشتر حفاظت از محیط زیست آموزش داده شده است. به کدهای اخلاق گردشگری نسبت به دو مقولهی دیگر (انواع گردشگری و گردشگری پایدار) بسیار نا محسوس اشاره شده و منظور از آنها اصول اخلاقی کلی تا اخلاق گردشگری بوده است.
- Abstract
- In this study a systematic approach has been applied in order to increase tourism in line with economical and social development.Substitute development paradighm and humen development theory has been applied with the goal of training humen resource. The role of education is to develop and transfer the culture required for the society and attempts to Institutionalize the society's values, norms and required culture such as public tuorism culture. Such education shall be suitable and appropriate for the society's identified needs in order to train and develop educated and talented individuals in the field of tourism. For a cultural change appropriate for tourism industry development, tourism public culture shall be trained start from elementry school because it will be aligned with the most important stage in a persons charactristic development and Acculturation. Therefore official educational books being thought all over the society play an important role. In our society which tourism industry is in the early stages of development, one of the important tasks of elementry educational books and materials is to transfer tourism's public culture (types of tourism, sustainable tourism and tourism ethics codes) to students at this stage. Familiarity with tourism's public culture preliminary concepts for students of a society with the goal of achieving economical and social development is necessary soecially if the society has a great potential and capacity for achieveing this development. The goal of this study is to analyse the contents of educational books In the field of tourism public culture at elementry school level being thought to students. The analysis is qualitative and it uses content analysis technique.SPSS software is used for retieving and grouping data. Results have shown that persion books, social studies (giogrophy, history and civil) and sciences from elementry school to end of middle school although incompletely and imperfectly have reffered to tourism public culture. Despite teaching Iran's tourism attractions and legacy more in these books but instead foreign tourism (trip to other countries) instead of domistic tourism (trips into the country) is stimulated. Also these books stimulate tourism more into the nature and less in other forms. Indirectly less attention have been made to sustainable tourism and invironmental protection have been teached more. Tourism ethical codes and guidelines has been referred to insignificantly in comparison with the other two topics (types of tourism and sustainable tourism) and ethics in general have been dealt with rather then tourism ethics. Key words: Tourism , types of tourism, sustainable tourism, tourism ethical codes, elementry level, educational books, content analysis