ارائه مدل مفهومی نقش مدیریت دانش در کسب و کار الکترونیک
- رشته تحصیلی
- اقتصاد و تجارت الکترونیک
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1194;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42996
- تاریخ دفاع
- ۱۷ آبان ۱۳۸۸
- دانشجو
- حمیدرضا نخعی
- استاد راهنما
- حسین عباسی نژاد
- چکیده
- دردنیای اینترنتی امروز که جهان را به یک شبکه واحد مبدل کرده است، شاهد ابداعات و نوآوریهای پیچیده ای در این شبکه الکترونیکی هستیم به شکلی که هر روزه کاربرد متفاوتی از این پدیده وارد زندگی بشر میشود. با توجه به وضعیت اینترنت و تجارت الکترونیک در ایران شاهد حرکت شرکتها و سازمانها به سوی الکترونیکی شدن هستیم، لذا نظر به این که امروزه در ایران برای اکثر سازمانها ، ادارات و شرکتها ایجاد کسب و کارالکترونیکی و همچنین مدیریت ارتباط با مشتری، از دغدغه های اصلی شده است، بنابراین بررسی نقش مدیریت دانش به عنوان یکی از اصلی ترین ضروریات کسب و کارالکترونیکی که از عوامل موفقیت در کسب و کارالکترونیک نیز محسوب میشود را در این پایان نامه مورد بحث قرار داده شده. مدیریت دانش (KM) شرط لازم برای کسب و کار الکترونیکی و تمرکز بر مشتری است محقق بر این عقیده است که کسب و کار الکترونیک سازمانها را قادر خواهد کرد که موثرتر و کاراتر در تحویل محصولات و خدمات به مشتریان اقدام کنند و این امر بدون مدیریت دانش قابل اجرا نخواهد بود زیرا که اطلاعات از مشتریان سازماندهی می شود، برای اطمینان از اینکه خدمات ارائه شده سازمان میتواند نیازهای مورد نظر مشتریان را تأمین کند. این مطالعه در ابتدا به تعریف مفهوم مدیریت دانش و کسب و کار الکترونیکی پرداخته و سپس به طبیعت نقش مدیریت دانش در کسب و کار الکترونیکی و همچنین منفعت و ارزش ایجاد شده از طریق مدیریت دانش که میتواند برای کسب و کارالکترونیکی بدست آید را مورد بررسی قرار داده است و با توجه به درک صحیحی که از مفهوم طبیعت ذاتی مدیریت دانش و همچنین کسب و کار الکترونیک بدست آمده است، نقش مدیریت دانش در کسب و کارالکترونیک به صورت یک مدل مفهومی تعریف شده است که شکل زیر بیانگر آن نقش میباشد:
- Abstract
- Knowledge management is a prerequisite for e Business (EB) and its increasing client centric focus. To operate in an e Business environment, an organization has to have a good command of knowledge on its markets, customers, products and services, methods and processes, competitors, employee skills and its regulatory environment. To enable organizations to become more efficient and effective in delivering products and services to customers, knowledge on customers will have to be managed to ensure that the services organizations provide are those that will address customer needs. The role of knowledge management in e Business has not been formally defined. It is critical for organizations to understand the role of knowledge management to enable them to manage and leverage knowledge as a corporate asset that supports the organization’s because of business strategy and operating model, and therefore the execution of the strategic intent of the business. This study defines the nature of the role of knowledge management in EB and secondly the value that knowledge management can add to EB. At the end according to the concept which result from this thesis the conceptual model designed for the role of knowledge management in EB which followed by the chart bellow.