عنوان پایان‌نامه

بررسی نقش های صنعتی در نمایشنامه های افسون شهر سوخته ، خواب در فنجان خالی وشکلک اثر خانم دکترنغمه ثمینی



    دانشجو در تاریخ ۲۹ آبان ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی نقش های صنعتی در نمایشنامه های افسون شهر سوخته ، خواب در فنجان خالی وشکلک اثر خانم دکترنغمه ثمینی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    ادبیات‌ نمایشی‌
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 8227;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44941
    تاریخ دفاع
    ۲۹ آبان ۱۳۸۷
    دانشجو
    آذر نجیبی
    استاد راهنما
    فریندخت زاهدی

    هدف از این پژوهش بررسی موقعیت و جایگاه جنسیت و پنداشت از خود در فردسان‌های زن در سه نمایشنامه نغمه ثمینی است. این پژوهش براساس نظریه کنش متقابل نمادین و مفهوم پنداشت از خود در این نظریه صورت گرفته است. نظریه کنش متقابل نمادین، اجتماع را محیطی پویا می‌داند که در آن نقش‌های جنسیتی عواملی متغیراند که در گذر زمان تثبیت می‌شوند. افسون معبد سوخته، خواب در فنجان‌ خالی و شکلک، سه نمایشنامه از نغمه ثمینی‌‌اند که در این پژوهش بررسی می‌شوند. بررسی فردسان‌های زنِ این نمایشنامه‌ها براساس مؤلفه‌های ابعاد پنداشت از خود، ویژگی‌های رفتاری، الگوهای ارتباطی و جایگاه در هرم قدرت،‌ انجام شده است. این چهار مولفه‌ در کل منجر به برداشتی از نقش جنسیت در فردسان زن می‌شود که می‌توان آن را «پنداشت از خود» فردسان نامید. از سویی با طبقه‌بندی زنان باز نموده شده در ادبیات ایران به سه دسته، زن آرمانی یا سنتی، زن فتانه یا مدرن و زن میان‌مایه و انطباق آن با الگوی نظریه برای هر کدام از این گونه‌های باز نمودی، مولفه‌های خاص از نقش‌های جنسیت براساس پنداشت از خود تعریف شده است که فردسان زن نمایشنامه‌ها با آن مقایسه گردیده است. تعداد فردسان‌های زن 6 نفر بوده است که پس از بررسی مشخص شد، 3 نفر از آنها از الگوی زن فتانه پیروی می‌کنند. 2 نفر از الگوی زن سنتی و 1 فردسان زن که در اصل مرد است اما خود را به شکل زن درآورده است نیز متمایل به زن فتانه است. و یک فردسان نیز زن میان‌مایه یا در حال گذار است.
    Abstract
    This research aims to study the position of gender and "self-image" in female personages of three plays written by Naghmeh Samini. The research is based on the theory of Symbolic Interaction and the concept of self-image introduced in it. In symbolic interaction theory, society is considered as a dynamic medium in which gender-related roles are varying factors that stabilize themselves in the course of time. "spell of the burnt temple", "Sleeping in an empty cup", and "The mug" are three plays by Naghmeh Samini that are examined here. Analysis of female personages in these works is carried out according to the elements of self-image, behavioral qualifications, communication patterns and position in the pyramid of power. These four elements lead to a perception of the function of gender in female personages that can be titled as self-image. On the other hand, by classifying the women represented in Iranian literature into three groups, namely ideal or traditional woman, seducer or modern woman and mediocre woman, and then matching each group with the pattern presented in the theory, specific elements of gender-related roles are defined on the basis of self-image to which the female personages of plays are compared. There are 6 female personages in these plays. Studies revealed that 3 out of 6 follow the pattern of seducer woman, 2 of traditional, and 1 female personage, who in fact is a man disguised as a woman, tends to seducer pattern. Moreover, one personage is mediocre woman or in transitional state.