عنوان پایان‌نامه

دوران آغازین تراژدی نوین وسینمای خشونت



    دانشجو در تاریخ ۲۸ آبان ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "دوران آغازین تراژدی نوین وسینمای خشونت" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    ادبیات‌ نمایشی‌
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53029
    تاریخ دفاع
    ۲۸ آبان ۱۳۸۷

    چکیده کتاب حاضر گستره چهارصدساله‌ای را از دوران سلطنت ملکه الیزابت و جیمز اول تا دهه‌های اواخر قرن بیستم و سال‌های اواخر قرن بیست و یکم در بر می‌گیرد. در این کتاب سعی شده تا تنش بین خصوصیات تاریخی و آن چه که برخی جهان‌گرائی نامیده‌اند مورد بررسی قرار گیرد. آنچه که خود نویسنده مفهوم گذار تاریخی را برای آن برگزیده است، چرا که درک و شناخت ما به عنوان زن، مرد و یا افرادی از گروه‌های نژادی، فرهنگی و یا ملیت‌های مختلف، نسبت به متون به ما معانی مختلف و جدیدی را ارائه می‌دهند. این بررسی تلاشی است در جهت مطالعه متون تاریخی به عنوان مدارک مستندی که یکدیگر را در شرایط متفاوت فرهنگی روشن می‌سازند و در همین حین اغلب منعکس کننده مناسبات پیوسته میان دوران‌های متفاوت تاریخی هستند. چنین مناسبات دو سویه‌ای می‌توانند موجب بدبینی شوند و انزوا را به درون جهان‌گرائی بی‌یار و یاور فرا خوانند. و نیز امکان دارد یادآور نیاز پایدار به تغییرات سیاسی و اجتماعی گسترده‌تر، عظیم‌تر و سریع‌تر باشند. در حالی که نمود قطعی و پویای هر یک از عقاید و نکات عمده‌ای که مختصراً در این جهت مورد مطالعه قرار گرفتند به صورت ناخودآگاه در تاریخ باقی می‌مانند، با این وجود شباهت‌های برجسته و نقاط تلاقی بسیاری میان گونه تئاتری در دوران آغازین تراژدی نوین و پدی062Fه فرهنگی گسترده‌تر سینمای خشونت وجود دارند که می‌توانند به ما بگویند که بوده‌ایم، که هستیم و چه خواهیم شد.
    Abstract
    This book is an attempt to interrogate a tension between historical specificity and what some. Might call universalism but which the writer chooses to refer to as transhistoricism. because as understandings of ourselves as men and women, as members of different racial, cultural or national groups, as human beings, evolve, so these texts toke on new meaning for us. Most obviously, perhaps Elizabethan theatergoers no doubt interpreted the merchant of Venice (1596) very differently from audiences in Nazi Germany, or audiences in Israel in 1972. This study is an attempt to read texts across history as documents that illuminate one another in terms of cultural difference and at the same time, often mirror correlations can provoke pessimisms and invite retreat into unhelpful universalism or they may reminds us of the abiding precise contours and dynamics of the each of the ideological concerns outlined striking parallels and points of convergence between the genre of the early modern revenge tragedy and the wider cultural phenomenon of violent cinema. They have much to tell us about who we were who we are and what we might become