عنوان پایان‌نامه

پبرامون رنگ در پنج اثر از آثار سلطان محمد و یا منسوب به او



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "پبرامون رنگ در پنج اثر از آثار سلطان محمد و یا منسوب به او" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    نقاشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 7597;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 39557
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۸۷
    دانشجو
    مریم مومنی

    نگارگری یکی از زمینه های هنر ایرانی است . نقاش یا نگار گر ایرانی تصاویر ، اشکال ، فرم ها و همچنین تمامی رنگهای قابل رؤیت در اطراف خود را به دنیای معنوی وارد ساخته تا آنگونه که در تفکر اسلامی مرسوم است حرکت از برون به درون و از ظواهر به معنویّات داشته باشد . سلطان محمد ،یکی از هنرمندان مشهور ایرانی ، فعّال در نیمه ی نخست سده ی شانزدهم م/دهم هجری قمری و از برجسته ترین استادان بنیان گذار مکتب دوم تبریز به شمار می آید که به همین شیوه و با بهره گیری از دستاورد های کارگاه های درباری ترکمنان و تیموریان ، گذشته از قدرت تخیّل و مهارت وی در ترکیب بندیهای بُغرنج و تجسم حالتهای متنوع ، در هماهنگی جسورانه ی رنگها در میان سایر استادان تبریز یگانه بود ورنگ و فرم را به بدیع ترین حالت در نقاشی هایش به خدمت گرفت . در این پایان نامه پژوهشی پیرامون رنگ در تنها پنج اثر از آثار سلطان محمد و یا منسوب به او صورت گرفته است . برای دستیابی به جنبه های فنّی و تخصصی رنگ در آثار سلطان محمد تحلیل هایی انجام شده و در این راه تجربیّات برخی رنگ شناسان معروف و نوگرای خارجی و نیز ایرانی الگو قرار گرفته شده است.
    Abstract
    Miniature painting is one of the major fundamentals of the Persian art. Persian miniature painter enters the images, forms and all visible colors around him, into the abstract world of mentality, so as to make a movement from outside to the inside or from outward appearance to internal values, as practiced in Islamic school of thought. Sultan mohammad one of the famous Persian painters, creating his artistic works in the first half of the sixteenth century, is considered as one of the most eminent masters founder of second school of Tabriz who by making use of the same style and applying experimental achievements of courtier Turkmen and Timurids. In addition to his power of imagination and skill in complicated combination and composition of different postures, he was unique among other artists of Tabriz in making use of colors and forms in his painting. In this paper, only five works of Sultan Mohammad or those attributed to him have been studied. A number of color combinations have been introduced to know technical aspects and expertness of Sultan Mohammad in employment of different colors, number of varieties, quality of paints, their proportions, arrangements, and combinations, paint elements and especially colorful spatial design for his paintings. In order to get to know the technical aspects and expertness of Sultan mohammad in employment of different colors, a series of analyses have been made and the experiments made by several renowned and modernist experts , both foreign and local, have been given .