عنوان پایان‌نامه

ارایه یک مدل ریاضی روسطحی



    دانشجو در تاریخ ۱۱ آذر ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارایه یک مدل ریاضی روسطحی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی صنایع
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس 2 فنی شماره ثبت: 1453;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 39826
    تاریخ دفاع
    ۱۱ آذر ۱۳۸۷
    استاد راهنما
    جعفر رزمی

    با مروری بر ادبیات تقریباً پنجاه ساله مدیریت موجودی توسط فروشنده، که علاقه به مفهوم واقعی ان طی دهه نود رشد و گسترش یافته است ، متوجه می شویم که VMI به عنوان یک استراتژی نو که زائیده خلاقیت و یکپارچگی در زنجیره عرضه و بازار رقابتی روز می باشد، هم اکنون به عنوان یک مزیت رقابتی مورد توجه بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ قرار گرفته است. این استراتژی که در نتیجه ادغام دو دانش مدیریت زنجیره عرضه و کنترل تولید و موجودیها ایجاد شده است، در واقع چیزی جز یک تفاهم نامه میان خریدار و فروشنده، که طی آن فروشنده مسئولیت کنترل موجودی در انبار خریدار را برعهده می گیرد نمی باشد. از یک سو با توجه به نوظهور بودن مدیریت موجودی توسط فروشنده و از سویی دیگر با توجه به ماهیت اجرایی داشتن آن، این استراتژی به نحو شایسته مورد توجه و اقبال پژوهشگران و محققان جهت گسترش مفاهیم تئوریک و آکادمیک قرار نگرفته است،که چالش بزرگی در این مطالعه و تحقیق می باشد، ولی در عین حال نوید بخش بستری مناسب جهت تحقیقات آتی در این زمینه می باشد. دراکثریت تحقیقات انجام گرفته دراین زمینه از رویکرد مدیریتی به این موضوع پرداخته شده است، بعبارت دیگر با در نظر گرفتن یکی از مشخصات و ویزگیهای VMI ، آن ویزگی با یک زنجیره عرضه سنتی مقایسه شده است و یا منافع حاصل از پیاده سازی این استراتژی در صنایع مورد بررسی نشان داده شده است. مقالات بسیار کمی در این زمینه وجود دارد که با تکیه بر مدلهای ریاضی، به مقایسه دو سیستم سنتی و VMI پرداخته باشند. بنابراین در این مقاله برآن شدیم که با ارائه یک مدل موجودی احتمالی دو سطحی با در نظر گرفتن کمبود در حالات سفارشات عقب افتاده و فروش از دست رفته برمبنای معادلات ریاضی ، مساله را مدلسازی وبا حالت سنتی مقایسه نماییم. معیار مقایسه در این پایان نامه هزینه های کل موجودی زنجیره می باشد،که در فصول سوم و چهارم بدان پرداخته شده است. همچنین در فصل پنجم مدل مورد نظر را در سه سطح و در حالتی که یک تامین کننده با یک و دو خریدار مواجه می شود مدلسازی و ارائه نموده ایم.
    Abstract
    If we review the Vendor Managed Inventory literature during the past fifty years, which the interest to its real concept has been expanded during 1990, we understand that VMI as a new strategy and resulted from creativity and integration in the supply chain to the competitive market is now considered as a competitive advantage by many small or large industries. This strategy that is resulted from a combination of two fields of the management of supply chain and inventory control and production is in fact a protocol between a buyer and a seller in which the seller is responsibility for inventory control in the buyer ,s warehouse. In one hand Vendor Managed Inventory is new existed, on the other hand because of its operational nature this strategy has not been paid enough attention by the researchers and scholars for expanding its theoretical and academicals concepts that is a big challenge in this study. However,, that is a proper ground to research in this field. In most researches done in this field it has been talked about management approach. In other side considering one of the characteristics of VMI it is compared with a traditional supply chain or the benefits of applying this strategy in the industries have been showed. There are a few articles in this case that based on mathematical models have compared these two traditional and VMI systems. So we wanted to compare a situation in which the presentation of a possible inventory model in two levels considering shortage in the cases of back orders and lost sales on the basis of mathematical equations the problem is modeled. The comparative criterion in this thesis is the total cost of inventory supply chain that is discussed in chapters three and four. In chapter five the favorite model is presented at three levels and in a situation in which supplier faces one or two buyers.