عنوان پایان‌نامه

شاخص های خوانش پذیری جایگزینی برای پرسه ارزشیابی در مهارت نوشتاری



    دانشجو در تاریخ ۱۱ آذر ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شاخص های خوانش پذیری جایگزینی برای پرسه ارزشیابی در مهارت نوشتاری" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 39827;کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1253
    تاریخ دفاع
    ۱۱ آذر ۱۳۸۷
    دانشجو
    مسعود عزیزی
    استاد راهنما
    مجید نعمتی

    ارزشیابی نوشته های دانش آموزان همواره یکی از مشکلترین کارها برای مصححین بوده است. همواره میبایست هر کدام از نوشته ها را توسط دو مصحح تصحیح نمود که این امری است بس دشوار و وقت گیر. چنانچه فرمولهای خوانش پذیری بتوانند نشانه خوبی از مهارت نوشتاری دانشجویان باشند،ممکن است بتوان آنها را جایگزین مصححین در روند ارزشیابی کرد. تحقیق حاضر تلاشی است در این راستا. لذا نمونه ای از نوشته های دانشجویان جمع آوری و سپس توسط دو مصحح تصحیح گردید. نتایج حاصل با شاخص های خوانش پذیری هر متن با استفاده از فرمول پییرسن مقایسه شد. رابطه بدست امده بین 02/0 و 15/0 متغیر بود. این امر بیانگر این می باشد که رابطه ای میان شاخص های خوانش پذیری و ارزشیابی مهارت نوشتاری وجود ندارد و آنها دو مقوله ی متفاوت بوده و نقطه مشترکی میان آنها وجود ندارد. نتیجه حاصله همچنین اعتبار برنامه های ارزشیابی کامپیوتری از قبیل LSA, PEG, E-rater که از فاکتورهایی مشابه با آنچه که در شاخص های خوانش پذیری مورد استفاده قرار میگیرد، استفاده می کنند را زیر سوال می برد.
    Abstract
    The present study was an attempt to find out whether there exists any relationship between the readability index of a composition written by a language learner and the scores given to that composition by raters using holistic scoring rubrics. To carry out this study, samples of participants’ writing were gathered and then, scored by two raters using TOEFL writing scoring rubric. The readability index of each text was calculated through the use of eight readability formulas and graphs, i.e., Flesch-Kincaid index, Reading Ease index, the FOG index, Coleman’s readability index, the SMOG formula, Fry’s graph, Spache formula, and Dale-Chall readability index. The scores given to each essay were later compared to the obtained readability indices through the use of Pearson product-moment correlation coefficient formula. The correlation coefficients obtained ranged from .02 to .15 which was not significant. This indicates that readability index of a text and the writing assessment procedure through holistic rubrics are dealing with two different constructs and have very little in common. This also calls into question the reliability and validity of some computerized assessment programs such as PEG, LSA, or E-rater, which take into account factors very similar to those examined in readability formulas.