بررسی تاثطر رضایت شغلی بر رفتار شهروندی سازمانی دربانک سامان
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی - مدیریت نیروی انسانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64396
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۸۸
- دانشجو
- رستم جدیدی
- استاد راهنما
- سیدمحمد مقیمی
- چکیده
- تقریبا از یک دهه و نیم قبل محققان بین عملکرد درون نقشی و فرا نقشی تفاوت قائل شده اند. عملکرد درون نقشی به آن رفتارهای شغلی اطلاق می شود که در شرح وظایف ونقش های رسمی سازمان بیان شده و توسط سیستم رسمی سازمان شناسایی و پاداش داده می شود. عملکرد فرانقشی به رفتارهای شغلی فراتر از نقش های رسمی کارکنان برمی گردد که این رفتارها اختیاری هستند ومعمولا در سیستم پاداش رسمی سازمان قرار نمی گیرند. محققان اهمیت زیادی برای تاثیر عملکرد فرانقشی بر اثربخشی سازمانی قائل می باشند. یکی از متداول ترین مفهوم سازی ها و عملیاتی سازی های صورت گرفته درباره رفتارهای فرا نقشی ، رفتارهای شهروندی سازمانی(OCB) می باشد. سازمان ها بدون تمایل دواطلبانه افرد به همکاری قادر به توسعه اثربخش خرد جمعی نیستند. در این پایان نامه ما به دنبال شناسایی عوامل موثر بر ایجاد شهروندی سازمانی، عوامل موثر بر ایجاد رضایت شغلی و همچنین بررسی تأثیر رضایت شغلی بر رفتار شهروندی هستیم. برای تحقق این امر ما در ابتدا به دنبال شناسایی عوامل موثر بر رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی هستیم که با کاوش در ادبیات موجود از الگوی دانشمندانی به نام البرات مورمن، اورگان، نیهف، اسمیت و... ده عامل موثر در رضایت شغلی شامل حقوق و مزایا، ارزش آفرینی سازمانی، شیوه سرپرستی، تسهیلات، ارتقاء، دستورالعملها، ماهیت شغل، شرایط محیط کار، امنیت شغلی و همکاران و یازده عامل را به عنوان عوامل مهم تاثیر¬گذار بر رفتار شهروندی سازمانی بین کارکنان و مدیران شامل از فدارکاری، وظیفه¬شناسی ، وفاداری ،توجه ، تحمل پذیری (جوانمردی)، فداکاری (نوع دوستی)، ابتکارات فردی، توسعه شخصی، وجدان کاری، هماهنگی متقابل شخصی و فضیلت مدنی(آداب اجتماعی) شناسایی کردیم. برای انجام این کار این عوامل را با توجه به ادبیات موجود شاخص بندی کرده و پرسشنامه را طراحی کرده و سپس به تعیین پایایی وروایی آن پرداخته و پس از تائید نهایی پرسشنامه ،آنرا بین نمونه مورد نظر توزیع نمودیم.تعداد جامعه ما 620 نفر از کارکنان واحدهای صف و ستاد را در شهر تهران شامل می شد که نمونه ای 203 نفری انتخاب گردیده ومورد آزمون قرار گرفتند. در این پژوهش برای تحلیل داده¬های بدست آمده و تبدیل آن به اطلاعات قابل استفاده از آمار توصیفی و برای شناخت شدت و نوع رابطه (مستقیم یا معکوس) بین دو متغیر از ضریب همبستگی پیرسون و جهت بررسی روابط علّی بین متغیرها از مدل معادلات ساختاری استفاده گردیده است. براساس مدل مذکور در فرضیه اول مشخص شد که رضایت شغلی کارکنان بر روی رفتار شهروندی تاثیر معناداری داشته است (0.82=?). همچنین مدل معادلات ساختاری نشان می دهد که رضایت شغلی بر روی کلیه مولفه های رفتار شهروندی سازمانی تأثیر گذار است. پس از آن با انجام آزمون فریدمن میانگین های رتبه ای 10 عامل رضایت شغلی و 11 مولفه رفتار شهروندی سازمانی را بصورت جداگانه بدست آورده و مشاهده گردید که هیچ یک از اجزای رضایت رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی دارای رتبه یکسانی نمی باشند. واژگان کلیدی: رضایت شغلی، رفتار شهروندی سازمانی، بانک سامان.
- Abstract
- Almost from one & half decade ago, researchers distinguished between in role &extra role function. in role, performance refers to staff job behavior, which is expected on official duties & job description: extra role performance refers to grant a reward through the official system. Extra role performance refers to job behavior, which in some case is some than formal characteristic of staff. Some staff it will not be consider in reward system of official organization adopts these extra behaviors. The influence of in role performance to the organization to the effectiveness of organization is very important for researchers. one of the most concepts for better under sting &executing the extra-role is organizational citizenship behavior (OCB).no organization without any motive in their staff for voluntary cooperation is capable to develop the effectiveness of collective wisdom. This thesis is looking for effect of employee’s job satisfaction on the organizational citizenship behavior in Saman Bank. In order to achieve this thesis & identify factors that influence organizational citizenship behavior & job satisfaction also exploring the existing manner, it manage to use the pattern considered by scientist as Albert. Moorman, Organ, Smith, Neihof, … . About eleven function as important factors identified which influence are organizational citizenship behavior among employees & managers, ten factors which influence on job satisfaction. OCB’s factors indicate as dedication ,task 011 obligation, loyalty, attention ,generosity ,sacrifice ,individual initiative, self development, conscience, inter personal harmony, civil virtue & job satisfaction’s factors are payment, promotion, supervisor, workplace, colleagues, work itself, instructions, job security, welfare and organization. To execute all those factors, a questionnaire consist of 75 items were designed & distributed between all considered staff. Total employee of sadr industry is about 620 which 203employee were chosen to fulfill the test. In this research has been used from Friedman statistics & structural equation modeling to analyze the received data & convert to utilities information. According to structural equation modeling, job satisfaction has effect on all factors in OCB and it’s yardstick is 82 percent ( ?;0.82). Then by Freedman test we conclude that among all factors in OCB & Job Satisfaction there are no couple which has the same ranking mean. Key words: Job Satisfaction , Organizational citizenship behavior, Saman Bank.