عنوان پایاننامه
طراحی مدلی برای همراستا سازی فرایند اعطای تسهیلات سیستم سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی و استراتژی های تجاری بانک ملت
- رشته تحصیلی
- مدیریتMBA
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45537
- تاریخ دفاع
- ۱۵ آذر ۱۳۸۸
- دانشجو
- هانیه هاتفیان
- استاد راهنما
- محمد ابویی اردکان
- چکیده
- نقشی که مدیریت فرآیند می تواند در خلق مزیت رقابتی پایدار ایفا کند با نام مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار شناخته میشود. رویکردی که انتظار میرود، به بهبودهای ناگهانی در عملکرد منجر گردد. در رویکردهای استراتژیک به مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار، استراتژیها و اهداف رقابتی و بلندمدت سازمانها در مراحل ابتدایی و یا میانی مدلها مدنظر قرار گرفته میشود ولیکن، الزامات استراتژیک سازمان برای فرآیند، به اهداف، حمایت مدیران ارشد و ترسیم چشم انداز فرآیند در سطح کلان، محدود میشود. از سوی دیگر، همراستایی استراتژیک – تعریف شده در قالب سازگاری داخلی میان تصمیمات استراتژیک کلیدی یا همراستایی میان انتخاب های استراتژیک و شرایط اقتضایی بحرانی که توسط زمینه های محیطی یا سازمانی تحمیل میشود – دیدگاه تئوریک با اهمیتی در مدیریت استراتژیک محسوب میشود. طراحی یک مدل مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار به گونهای که پاسخگوی نیازها و مشکلات سازمانی در پیاده سازی استراتژی های تدوین شده باشد، به عنوان هدف اصلی این پژوهش انتخاب شد. روش تحقیق "طراحی پژوهی" نیز به عنوان مناسب ترین روش جهت دستیابی به هدف مذکور انتخاب گردید. بر این اساس مصنوعات نظری روش تحقیق "طراحی پژوهی" شامل مفاهیم، مدل مفهومی و الگوریتم بر مبنای پیمایش در مبانی نظری همراستاسازی فرآیند و استراتژی و در بستر محیط توسع? مدل – بانک ملت – طراحی شد. لازم به ذکر است که در مرحل? طراحی مدل مفهومی "متدولوژی سیستم های نرم" به عنوان متدولوژی ترسیم روابط میان مفاهیم پیشنهادی (طراحی شماتیک مدل مفهومی) انتخاب گردید. در محرل? بعد، اعتبار مصنوعات طراحی شده از طریق نظرسنجی از خبرگان مورد ارزیابی قرار گرفت. نمون? محقق شده به عنوان مصنوع چهارم روش تحقیق "طراحی پژوهی"، پس از تأیید اعتبار مصنوعات نظری طراحی گردید. اعتبار نمون? پیادهسازی شده نیز از طریق مصاحبه با خبرگان و کارشناسان سازمانی ارزیابی شد. در پایان، آموختههای نظری و تجربی حاصل از توسعه و پیاده سازی مدل در کنار پیشنهادات برای تحقیقات آتی ارائه گردید.
- Abstract
- The role which process management can play in creating sustainable competitive advantage is called Business Process Reengineering. This is an approach which is assumed to result in dramatic improvements in performance. In strategic approaches to Business Process Reengineering, strategies, competitive goals and long term objectives are considered at initial or medium steps, but these strategic implications for processes are limited to goals, senior manager's support and imaging a process vision as a whole. On the other hand, strategic alignment – which is defined as internal congruency among key strategic decisions or as the alignment between strategic choices and critical contingencies- is an important theoretical perspective in strategic management. "Designing a business process reengineering model so that the requirements and problems of organizations in implementing strategies could be answered" was chosen as the primary objective of this research. Besides, "Design Research" Methodology was chosen as the most appropriate research methodology for the mentioned objective. Therefore, theoretical artifacts of "Design Research" Methodology including constructs, conceptual model and algorithm were built and designed based on the theoretical basis of process – strategy alignment and the model context (Mellat Bank). This is worth noticing that "Soft System" Methodology was adopted for the purpose of presenting a schematic view of the conceptual model. In the next step, reliability of the designed artifacts is assessed through expert survey by the means of a questionnaire. The Instantiation or the prototype of the model, as the fourth artifact of the research methodology, was built and assessed through expert interviewing. Finally, theoretical and practical lessons from developing and implementing the model, besides, suggestions for future researches are provided.