عنوان پایان‌نامه

جایگاه یابی برای محصولات لبنی پگاه در بازارهای ایران



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "جایگاه یابی برای محصولات لبنی پگاه در بازارهای ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت بازرگانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53248
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۸۸

    بازاریابی امروزه به دلیل تاثیرگذاری بر فعالیت های زندگی روزانه ما انسان ها نقش ، جایگاه و اهمیتی بس فزونتر از گذشته یافته است . در عصر جدید بازاریابی ، دنیای کسب و کار و فعالیت های تولیدی و تجاری را با جامعه و بازارها به نحوی شگفت آور پیوند داده است . روشن است که تمامی موسسات و سازمانها با فروش محصول ( کالا و خدمات ) موجودیت و رشد می یابند و بدون آن جز نابودی و فنا برای آن ها قابل تصور نیست . از سوئی انجام فعالیت ها و عملیات مختلف بازاریابی به فروش محصولات آنها کمک شایانی می نماید . منابع مالی حاصل از فروش را می توان در توسعه و طراحی محصولات جدید و نوآور بکار بست ، محصولات جدید باعث ارضاء و تامین بیشتر و بهتر نیازها و خواسته های متغیر مشتریان می شود که این مهم به نوبه خود شرکت را به سودآوری می رساند . از طرفی مصرف کنندگان خود ، مستقلا یا با کمک بازاریابان نسبت به تعیین جایگاه اقدام می کنند ، ولی به هر حال بازاریابان نباید تعیین جایگاه کالاهای خود را در بازار ، به عهده شانس واگذار کنند . تحقیق حاضر به منظور ارزیابی و رتبه بندی عوامل موثر بر جایگاه 2 محصول پروماس و کفیر تولید شده توسط شرکت شیر پاستوریزه پگاه تهران صورت پذیرفته است . در ابتدای امر پس از مشورتهای گوناگون با اساتید و مدیران شرکت ، عوامل و متغیرهای موثر بر جایگاه یابی محصولات موردنظر شناسایی و سپس طراحی پرسشنامه صورت پذیرفت ، پرسشنامه طراحی شده از طریق مصاحبه با مصرف کنندگان نهایی محصولات مورد بررسی و کارکنان شرکت ، تکمیل و داده های جمعآوری شده با استفاده از نرم افزار spss بر اساس فرضیات موردنظر و آزمون های ناپارامتری فریدمن ، ویل کاکسون و uمان – ویتنی ، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند که در نهایت با توجه به نتایج بدست آمده مشخص گردید که بین نظرات کارکنان سازمان و مصرف کنندگان و میزان اهمیت شاخص های مختلف و عملکرد شرکت در 2 محصول مورد نظر شکافهای وجود دارد که در این راستا پیشنهاداتی ارائه گردیده است . واژه های کلیدی : فروشندگان - مصرف کنندگان - کارکنان - فاصله Gap - تجزیه و تحلیل فاصله Gap Analysis - بازار Market - جایگاه یابی Positioning - محصول Product - تصویر ذهنی Image .