جایگاه فاهمه در فلسفه نظری کانت
- رشته تحصیلی
- فلسفه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 37778;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 01
- تاریخ دفاع
- ۰۳ مهر ۱۳۸۶
- دانشجو
- فهیمه خوشنویسان
- استاد راهنما
- محمد محمدرضائی
- چکیده
- چکیده این پژوهش به بررسی اهمیت فاهمه در فلسفه نظری کانت اختصاص یافته است، بحث درباره اهمیت فاهمه از مباحث اصلی در معرفت شناسی کانت است و در واقع بدون قائل شده به جایگاه و اهمیت فاهمه اصول عینی شناخت غیر قابل تبیین می گردد . بحث درباره اهمیت فاهمه درراستای پاسخ گویی به این پرسش صورت بسته است که آیا بحث از فاهمه در فلسفه کانت جایگاه معقول و مناسب خود را یافته است ؟ آیا در پیشگاه عقل به نحو مناسب و منطقی دستگاه فاهمه و مقولات محض اینگونه عمل میکند . دراین پژوهش به این پرسش ها پاسخ گفته شده است و سعی شده تا حد امکان تفسیری روشن از اهمیت فاهمه در حوزه معرفتی کانت مطرح شود . از این حیث ابتدا تلاش می شود به بررسی معرفت شناسی به منزله مقدمه ای برای ورود به بحث فاهمه توجه شود این فصل به نحو فهرست وار به بحث معرفت شناسی در اندیشه کانت اشاره دارد . زیرا ابتدا باید ویژگیهای معرفت از نظر کانت مطرح شود و سپس به عناصر و سازه های معرفت که همان حس و فاهمه است پرداخته شود . در فصل سوم به نقش حس در امر شناخت اشاره شده و از زمان ومکان به منزله دو صورت شهود حسی سخن گفته شده است زیرا معرفت علمی حاصل داده های تجربی و انطباعات حسی از یک سو و مؤلفه های پیشینی مقدم بر تجربه از سوی دیگر است بنابراین فاهمه و مقولات محض با کمک شهود حسی شناخت را محقق می سازند، در فصل چهارم به بررسی اهمیت فاهمه می پردازیم و به نقش احکام و مقولات در امر شناخت، شرایط تحقق تجربه، خود آگاهی و وحدت آگاهی، ارتباط دو کاربرد فاهمه با تحلیل و ترکیب و اهمیت فاهمه در شاکله سازی و اصول علم و در نهایت به چگونگی ایجاد خطا در فاهمه پرداخته شده و در ادامه به شأن و نقش عقل در امر معرفت سازی و ارتباط فاهمه با عقل اشاره شده است . در این پژوهش تلاش برآن است که با استفاده و بهره گیری از نوشته ها و سخنان مفسرین، مبانی و نتایج اعتقاد به این حوزه مورد بررسی واقع شود و کمتر این حوزه مورد نقادی قرار گیرد . در نهایت به این نکته پرداخته می شود که فلسفه کانت در بحث از فاهمه به دو نتیجه مثبت و منفی دست یافته است و با بررسی انتقادات مطرح شده به این جمع بندی می رسیم که چارچوب کلی فلسفه کانت منسجم و بر مبادی صحیح استوار است و در واقع انتقادات مطرح شده توسط شارحان بعد از او از عظمت و بزرگی فلسفه کانت کم نخواهد کرد .
- Abstract
- Abstract This research deals with understanding status in the field of Kant”s theoretical philosophy:the understanding is one of theoretical reason”s powers whose task is to organize between the temporal and spatial extents.Discussion about understanding is derived from Kant”s epistemology, and it becomes inexpressible without attaching understanding status of cognition”s objective postulates. In Kant”s philosophy ,the subject constructs the object ,our mind does not adapt with object, but the object coincides with our mind ,instead.Associated with recognition of intuitive data result and understanding pure concepts ,the understanding realizes the cognition whith the aid of sense intuition(time and space). In the course of cognition, the understanding subject are not object and external thing but the subject and object are sense intuitions. The understanding is introduced as concepts and postulates capacity in the critique of pure reason: theunderstanding has a relation with its object, but it is not object creator of itself. The understanding connects to its object by means of pure concepts, and it provides the figure of cognition under 12categories. It is impossible to explain about pure concepts, independent of judgment,the concepts are tools of judgment and it issues judgment and integrates imagery by using of concepts.The understanding has both real and logical applications, by which in logical one the understanding is defined as judgment capacity and in real one, it means concepts capacity and categories creator.The understanding plays an important role in science postulates. Based on axioms of sense intuition postulate and anticipation of sense perception, it requires that there exist no chance and accident.Also ,the natural laws movement and variation postulates, are characterized based on analogies of experiences postulates and the postulates of empirical though,since the understanding rules over all extents , it is the origin of nature”s cosmology:therefore, the science postulates which are the primary principles of empirical sciences, can be applied for nature.