عنوان پایاننامه
بررسی استراتژی برند سازی فرش دستباف ایران در بازار آمریکا
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48317
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۸۸
- دانشجو
- فاطمه عباسی بنی
- استاد راهنما
- طهمورث حسنقلی پوریاسوری
- چکیده
- چکیده در دنیای امروز، تقویت برند برای هر کسب و کار جزیی از استراتژی های مورد تاکید شرکت ها است و جایگاه برند در کسب و کارها چنان گسترش یافته که می توان به مدیریت نوین، مدیریت برند نام داد(کیم و کیم ، 2005). با توجه به اهمیت فرش دستباف ایران در حوزه فرهنگ و تمدن ملی ما و نیز حوزه بازرگانی بینالملل برآن شدیم تا مطالعه ای در مورد استراتژی برندسازی فرش دستباف ایران انجام دهیم و از آنجا که کشور آمریکا در حال حاضر بزرگترین بازار مصرف فرش در جهان و بزرگترین واردکننده فرش دستباف ایران است (بر اساس آمار صادرات فرش دستباف ایران،موجود در پورتال مرکز ملی فرش ایران)لذا این بازار را برای مطالعه انتخاب کردیم. هدف از این تحقیق آزمون تجربی روابط بین موضوعات مختلف برندسازی مانند برندگرایی، استقرار مجدد(جایگاه یابی مجدد) برند، عملکرد برند و مباحث بازاریابی مانند استراتژی بازاریابی بین الملل ، عملکرد مالی، کنترل فعالیت های بازاریابی بین الملل و محیط کلان بازاریابی بین الملل در حوزه صادرات و بازاریابی فرش دستباف ایران به بازار آمریکا است. این تحقیق در دو مرحله انجام شده است. مرحله اول مربوط به صادرکنندگان ایرانی فرش دستباف بود که با توزیع پرسشنامه اقدام به جمع آوری داده ها نمودیم. مرحله دوم مربوط به جمع آوری دادهها از واردکنندگان آمریکایی مستقر در آمریکا بود که از طریق پرسشنامه های ارسال شده به ایمیل آنها انجام شد. در جامعه ایرانی با تایید و رد مفروضات به مدل مفهومی مرتبط با این جامعه رسیدیم که با مدل اصلی پیشنهادی محقق متفاوت بود. جالب آنکه در جامعه هدف آمریکا نیز مدلی کاملا متفاوت بدست آمد. در آزمون t- زوجی نیز که برای مقایسه میانگین متغیرها انجام شد ، تفاوت های بسیاری بین نظرات صادرکنندگان ایرانی و واردکنندگان آمریکایی مشاهده شد. یافته های این تحقیق دید روشنی به بازاریابان بازار فرش دستباف در مورد به کارگیری منابع، اتخاذ استراتژی و تطبیق این استراتژی با فرهنگ بازارهای بین المللی می دهد.مهم ترین ارزش این مطالعه تبیین نقش استراتژی برندسازی در بازار بین المللی فرش دستباف ایران است و با توجه به تطبیقی بودن این مطالعه سهولت مقایسه ادراک صادرکنندگان از بازار آمریکا و واقعیت های این بازار از دیگر ارزشهای این مطالعه تطبیقی است. در این مطالعه روشن شد که صادرکنندگان ایرانی معتقدند که
- Abstract
- This research investigates the branding strategy performance of Persian Carpet in the U.S. market. Model used in the study is from the model of branding strategy that Wong and Merrilees (2007) used in their study. The study tried to show distinct approaches of the Iranian exporters and the U.S. importers about overall performance of branding strategy which Persian Carpet used in the U.S. market. The results showed that exporter and importer groups understand the performance and the position of Persian Carpet differently so that the exporters think that the position of this brand is very established in the U.S. market and they do not consider the need to protect it and also they know themselves completely brand-oriented and very committed to the U.S. market needs while the U.S. importers are not satisfied with the performance of the brand strategy and believe that the brand in the U.S. market needs necessary and urgent protection and attention.