عنوان پایاننامه
بررسی تخصیص قرآن به خبر واحد
- رشته تحصیلی
- الهیات و معارف اسلامی - فقه و مبانی حقوق اسلامی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002544;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002544
- تاریخ دفاع
- ۱۷ دی ۱۳۸۸
- دانشجو
- فاطمه غله زاری
- استاد راهنما
- محمدرسول آهنگران
- چکیده
- یکی از مباحث مهم در بحث اصول، بحث تخصیص قرآن به خبر واحد است. بحثی که در فقه ثمره ی مهمی بر آن ترتب پیدا می کند و آن این است که آیا عمومات کتاب می تواند به وسیله ی خبر واحد معتبر تخصیص بخورد. این مسئله از قدیم در میان علمای علم اصول مطرح و مورد اختلاف بوده است. جمع زیادی قائل به این هستند که هیچ مانعی ندارد که با خبر واحد در مقابل عموم کتاب، به عنوان مخصص، بتوانیم بایستیم، و بعضی قائل به عدم جواز هستند، و برخی متوقف هستند و هیچ یک از دو طرف را نتوانسته اند ترجیح دهند. بنابر این لازم و ضروری به نظر رسید که این مباحث در رساله ی جداگانه ای مورد بحث و بررسی قرار گیرد، بخصوص این که مقاله و یا پایان نامه ای که به این بحث پرداخته باشد، یافت نمی شود. بنابر این با کنکاش و جستجو در میان آراء و اقوال مطرح شده در این زمینه و بررسی ادله ی موافقین و مانعین جواز تخصیص قرآن مشخص می گردد که تخصیص قرآن با خبر واحد معتبر جایز است و سیره ی علما از زمان ائمه (علیهم السلام) هم این بوده که به خبر واحد مخصص عام کتاب عمل می نمودند.
- Abstract
- One of the most important subjects in jurisprudence is to allocation the quran to tradition with a single transmitter which we call it khabar wahid. The subject by which we can get an important result is that: ''If all lines of Quran can be allocation by khabar wahid?" It is long time there are some different. Ideal about it between the clergy. Some of them believe that there is no reason to be disagree with khabar wahid. The second group believes that it is not right and others have no idea about it and they can't select one of this two groups. So it is necessary to talk about it in thesis. Why there isn't any essay about this problem. So after analyzing the information and searching about some new data, and discuss about the reason of who are agree and who are not. We have achieved the result which is our void of care belive to khabar wahid so we can trust to it.