عنوان پایاننامه
تئاتر انقلابی در آمریکای لاتین : با تاکید بر تئاتر آرژانتین
- رشته تحصیلی
- ادبیات نمایشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 7453;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 38639
- تاریخ دفاع
- ۱۶ تیر ۱۳۸۷
- دانشجو
- فاطمه مدنی سربارانی
- استاد راهنما
- محمدباقر قهرمانی
- چکیده
- در تحقیق حاضر به بررسی تئاترهای انقلابی در آمریکای لاتین خواهیم پرداخت. در مرحله نخست به این مطلب اشاره میکنیم که واکنش غربیان در مقابل سرزمین تازه کشف شده آمریکای لاتین و نمایشهای بومی آنها چه بود و چگونه استعمار فرهنگی در تلاش بود تا با نابودی فعالیتهای نمایشی منحصر به فرد بومی مانند آئین، کارناوال و نقالی ارتباط مردم با گذشته و تاریخ پرافتخارشان قطع کند. سپس به بررسی شیوههای مقاومت فرهنگی بومیان نواحی کارائیب و آمریکای لاتین میپردازیم. در مرحله بعد به بررسی تئاتر آرژانتین در دوران دیکتاتوری خواهیم پرداخت. در این دوران بسیاری از نویسندگان برای گریز از سانسور و نشان دادن خشونت و فساد در جامعه از تمهیدات ضدسانسوری مانند استعاره، ایهام، نقلقولهای یتیم و انتقال پیام استفاده میکردند. تئاترو ابیرتو از مهمترین پدیدههای فرهنگی و اجتماعی در آرژانتین است که در سالهای آخر دیکتاتوری پایهگذاری شد. در این سری جشنوارهها نویسندگان به مسائل فرهنگی و سیاسی جامعه مانند نقض آزادی بیان، سانسور، اوضاع زندانیانو ناپدیدشدهها میپرداختند. در این تحقیق ابعاد فرهنگی و سیاسی تئاتر آمریکای لاتین را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
- Abstract
- This research is a study of the Revolutionary Theatre in Latin America. Latin American countries have been subjected to many political and social shifts and because of these changes the theatrical and dramatic productivity of this region is complex and diverse. First, we should examine what the reaction of Western colonial was when they conquered the New World and saw the indigenous plays and how cultural colonialism was trying to destroy these kinds of activities such as Ritual, Carnival and Storytelling and cut the people relationship with the past. Then, we study the cultural resistance in Caribbean and Latin America. Latin American playwrights and directors such as Derek Walcott, Coco Fusco and Augusto Boal combined western theatre forms with the traditional and indigenous enactments. They tried to make their sublime art universal and kept the people in touch with their glorious past and history. We also examine the Argentine theatre under dictatorship (1976-1983). During this period many playwrights were sent into exile because of their revolutionary and political plays. Other playwrights used counter censorial strategies like metaphor, orphaned quote, doubled entendre and transference to address social violence and suppression. In the early 1980s, Teatro Abierto, an important sociocultural phenomenon was founded. Playwrights began to write about censorship, repression of free speech and detained-disappeared which were the political and cultural problems of the society. In this special research we study the political and cultural aspects of Latin American theatre. Keywords: Revolutionary Theatre, Ritual, Carnival, Storytelling, Counter Censorship, Teatro Abierto.