عنوان پایاننامه
طرح منظر شهری نواب جدید (حد فاصل بریانک تا پل هلال احمر)
- رشته تحصیلی
- معماری منظر
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 7571;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 39328
- تاریخ دفاع
- ۲۵ تیر ۱۳۸۷
- دانشجو
- میثم خلیل پور
- استاد راهنما
- سیدامیر منصوری
- چکیده
- طرح تعریض خیابان نواب و تبدیل آن به بزرگراه نواب یکی از بزرگترین پروژه های شهری تهران است که از زمان شروع به کار آن از سال 1369 تا به امروز با چالش های فراوانی روبرو بوده است. با توجه به ناموفق بودن اجرای طرح مصوب قدیم برای فاز اول و دوم پروژه نواب و بلاپاسخ ماندن نحوه اتصال بخش جدید به بافت قبلی پشت ساختمان ها و مشکلات ناشی از جمعیت زیاد مستقر در لبه راه، آلودگی های زیست محیطی ، تلفیق کاربری ناسازگاز ، قطع شدن دسترسی های شرقی-غربی ناحیه، تعارض فرهنگی و اجتماعی ساکنان جدید و قدیم و فقدان فضاهای جمعی برای ساکنان و... نگرشی مجدد، تحت عنوان طرح منظر شهری برای محدوده بلافصل بریانک تا پل هلال احمر لازم می نماید تا علاوه بر رفع مشکلات وضع موجود در حد مقیاس طرح، با تبیین اصول و معیارهایی برای طراحی سازمان فضایی ، سیما و منظر بافت محدوده طرح، اهداف کلی ذیل را دنبال کند: • محرک توسعه نوسازانه بافت های فرسوده محدوده تا حوزه نفوذ مؤثر و پاسخی جدید به اتصال بافت جدید و قبلی. • تأمین خدمات مورد نیاز مجاور بزرگراه و توسعه کاربری های متناسب با موقعیت طرح در جهت ایجاد مرکز شهری جدید برای جنوب غرب تهران. • محرک توسعه ساماندهی منظر راه نواب به لحاظ مدیریتی به مثابه عنصری ساختاری در سازمان فضایی شهر تهران. • جزئی از عناصر متسلسل در تعریف یکی از دروازه های تهران از سمت جنوب و تأثیرگذار بر دو جنبه ادراک عینی و ذهنی شهروندان از ورود به تهران. جهت انجام و تحقق اهداف مذکور لازم می نماید تاقبل از اینکه موضوع طراحی، طراحی شود، فرآیند طراحی موضوع طرح طراحی گردد. به همین جهت طراح در هر دو مرحله شناخت و طراحی سعی داشته شرایط ممکن و محتمل بر پروژه را به صورت لایه ای و مستقل بررسی و طراحی کند. جهت شناخت و تحلیل سایت دو سطح الگو های سازمان فضایی و الگوهای سیما و بافت در دو جزکمی( شناسه ای) و کیفی بررسی شده است و برای طراحی نیز سه سطح با تبیین لایه های مؤثر بر طرح که هر کدام مستقل و در مدل های ممکن خود قابلیت طراحی داشته اند ، در نظر گرفته شده اند.
- Abstract
- Widening and changing Navab street to the highway is one of the Tehran’s biggest ur ban projects that it has been faced with lots of challenging, from begining in 1369. Based on many barriers such as Being unsuccesful in completeing first and second p hase of Navab project, debility in presenting method of connection among new textur e and old one, population growth who settled on the edge of area, environmental poll utions, combining eastern?western accesses, cultural and social confliction between n ew and old residents, lack of public spaces in this area, ...so new approch as landscap e deasign for Beryanak area to Helal Ahmar brigde is essential. In this approch in ad dition to solving problems in existing condition, setting principles and criteria, in des igning spatial orgnization and also resstricted area landscape, the following goals are pursued: • Development motive in order to renovate deteiorated area and also a new answer in connection between new and existing texture. • Providing necessary services near to highway and landuse development in propo rtion with project situation in order to create a new city center in south?western p art of Tehran. • Development motive in order to organize Navab streetscape in mangement view as a structural element in Tehran spatial organization. • As section of connected elements to define one of Tehran gates from the south a nd also its effect on two subjective and objective perceptions of citizens in enteri ng to Tehran. In order to reach mentioned goals which is necessary, before project design, design p rocess must be designed. For this reason, designer in two recognition and design stag es, has tried to analyse and design all possible conditions on project in layering and i ndependent state. For the purpose of site recognition and analysis two spatial organi zation samples and landscape and texture in two quantitive and qualitative point are c onsidered and also in designing method, three levels of determining all effective layers on project are considered that every layer is independent and also in t heir models are possible to design. Based on mentioned design process in order to connect more new texture to existing texture, designing a new Navab square on the highway covering is considered. In this direction, connection between square and existing texture by two western and eastern parkway in ?1 level of square and equal to around texture and designing ways with public spaces character has achieved. Furthermore allocation of porportional an d complex activities for proposal landuses mentioned in superior plan, in order to cre at a new city center are considered as designing plans.