بررسی تاثیر سواد آموزی بر عملکرد حافظه کاری سواد آموزان مرد مقطع پایانی شهرستان کامیاران
- رشته تحصیلی
- آموزش بزرگسالان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 38478;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1335ع
- تاریخ دفاع
- ۰۴ تیر ۱۳۸۷
- دانشجو
- ایرج عزیزی
- استاد راهنما
- کمال درانی
- چکیده
- هدف از این مطالعه بررسی تأثیر سوادآموزی بر عملکرد حافظه کاری و زیرمجموعه های آن(مدارآوایی، صفحه دیداری – فضایی و اجراکننده مرکزی) در بزرگسالان مرد است. بدین منظور با روش پژوهش علّی- مقایسه ای، یک گروه از سوادآموزان مقطع پایانی نهضت سوادآموزی، و یک گروه از افراد بیسواد که در مقطع مقدماتی نهضت ثبت نام کرده بودند در متغیرهای سن، جنسیت، هوش و شغل همتا شدند. آزمون محقق ساخته حافظه کاری بر اساس کارهای قبلی مانند دوک و رینک (2006: 526)، سوانسون (1992: 473)، ابرائور و همکاران(2003: 193- 167)، و حسن پورهشتایجانی(1382) تدوین شدکه دارای پنج تکلیف جهت سنجش خرده مقیاس های حافظه کاری است و در شرایطی کاملاً کنترل شده و انفرادی بر روی گروهها به اجرا درآمد. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه سوادآموزان مقطع پایانی و کلیه بیسوادان مقطع مقدماتی نهضت سوادآموزی شهرستان کامیاران بود که در نهایت برای هر گروه 67 نفر به صورت تعمدی همتا شده و به عنوان نمونه، مورد پژوهش قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) به کمک نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که تفاوت معنی دار بین گروهها در همه زیرمجموعه های حافظه کاری و کل آن در سطح 001/0 p<وجود دارد. بنابراین سوادآموزی می تواند یک عامل اساسی در بهبود حافظه کاری باشد. کلید واژه: سوادآموزی، حافظه کاری، مدارآوایی، صفحه دیداری – فضایی، اجراکننده مرکزی
- Abstract
- In this study, we investigated the effect of literacy on adult’s working memory performance and its subsystems (phonological loop, visuo-spatial sketchpad and central executive). With causal- comparative method, a literate group (67 adult students) in Nehzat Savad Amouzi with an illiterate group (67 adult students) matched in gender, age, job and intelligence. Researcher maker working memory test that involved five tasks to measure working memory subsystems, performed on the groups in controlled and individual status. For investigating differences between groups, Multivariate analysis of variance (MANOVA) as a statistical analysis by SPSS has been used. The result of the research shows that there is meaningful mean difference (P<0.001) between groups in working memory performance and all its subsystems (phonological loop, visuo-spatial sketchpad and central executive). Thus, literacy could be a main factor to improve of working memory performance in adults. Keywords: literacy, working memory, phonological loop, visuo-spatial sketchpad, central executive.