بررسی عملکرد نهضت سواد آموزی شهر تهران طی سه ساله اخیر (۸۶-۸۴) در راستای برنامه چهارم متوسطه
- رشته تحصیلی
- آموزش بزرگسالان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 38055;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1328ع
- تاریخ دفاع
- ۰۲ تیر ۱۳۸۷
- دانشجو
- مهدی خسروی
- چکیده
- هدف از پژوهش حاضر بررسی عملکرد نهضت سواد آموزی شهر تهران طی سه سال اخیر (86-84) در راستای برنامه چهارم توسعه از دیدگاه آموزشیاران و کارشناسان است . کل جامعه آماری 1323 نفر می باشند که از این تعداد 50 نفرکارشناس و 1273 نفرآموزشیار بودند . تمام جامعه کارشناسان را در این پژوهش به دلیل کمبود نمونه آماری آنها مورد نظر قرار داده ولی برای تعیین حجم نمونه آموزشیاران از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از نوع انتساب متناسب استفاده شده ، به این صورت که از مناطق چهارگانه شهر تهران با توجه به روش نمونه گیری تعداد 295 نفر از آموزشیاران را انتخاب کرده و در تحقیق از آنها استفاده شده است . ابزار جمع آوری داده های این پژوهش ، پرسشنامه محقق ساخته بوده که پایایی پرسشنامه با توجه به فرمول آلفای کرونباخ 94 درصد بوده است . در تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss ، روشهای آمار توصیفی ، ضریب همبستگی پیرسون ، آزمون خیدو تک متغیری ، آزمون خیدو دو متغیری و تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شده است . نتایج به دست آمده از تحلیل سوالات پژوهش نشان داد که : نهضت سوادآموزی شهر تهران طی سه سال اخیر(86-84) از برنامه چهارم توسعه ، در زمینه : 1- فعالیتهای سوادآموزی 2- فعالیتهای فرهنگی 3- آموزش مداوم (فعالیتهای پس از سواد) 4- سیاستها و خطی مشی های آموزشی ، از دیدگاه آموزشیاران وکارشناسان عملکرد خوبی داشته است .
- Abstract
- The goal of this research is to evaluate function of learning literacy movement in Tehran during recent three years (84-86), in order to fourth development program of teachers and experts perspective. Whole of statistical community are 1323 that 50 persons are experts and 1273 persons are teachers. Because of lackness of statistical samples, all experts community were used but for assigning number of teacher’s samples we used random classified sampling method of proportional descent. In this method in the four region of Tehran we select 295 teachers with concern of sampling method and use them in research. Instrument of data collection of this research is questionary that researcher instruct it. Reliability of this questionary in order to kronbakh alpha is %94. For analyzing data we use spss software, description statistic methods, Pearson correlation coefficient, and goodness of fit chie square test, chie square test and multiple analyses of variance. Result showed that: learning literacy movement of Tehran during recent three years(84-86)in fourth development program in field of :1-learning activities 2- cultural activities 3- continues teaching (post learning activities) 4-educational politics and strategies have good function in order to teachers and experts perspective.