عنوان پایان‌نامه

عشق و شوخ طبعی در کف ایام اثر بوریس ویان



    دانشجو در تاریخ ۲۶ خرداد ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "عشق و شوخ طبعی در کف ایام اثر بوریس ویان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    زبان وادبیات فرانسه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1201/2
    تاریخ دفاع
    ۲۶ خرداد ۱۳۸۷

    چکیده این تحقیق به بررسی دو درون مایه اصلی کتاب کف ایام، یعنی شوخ طبعی و عشق می پردازد که یکی از آثار برجسته ی بوریس ویان، نویسنده و موسیقی دان فرانسوی قرن بیستم است . در ابتدا، زندگی ادبی وهنری ویان به صورت اجمالی، جهت ارائه ی دیدی کلی از نویسنده ارائه می شود و مهمترین آثار وی در شعر، تئاتر، موسیقی و رمان به طور خلاصه مورد مطالعه قرار می گیرد. بررسی عشق در اشکال مختلفش، از جمله عشق بزرگ، عشق نا ممکن، عشق وسواس گونه، عشق مردد، عشق فیزیکی و رابطه آن با موسیقی، قسمت عمده ی پژوهش را تشکیل می دهد. در انتهای تحقیق، شوخ طبعی نویسنده در نوشتار و خلق واژه های جدید وطنز سیاه او در برابر جامعه زمان خود و دنیای کار که به داستان طعمی نیشدار و تلخ می دهد،نظر ما را به خود جلب کرده است. در تمام مراحل انجام این تحقیق، از نظرات بزرگ ترین منتقدانی که اثر وشخصیت ویان را تحلیل کرده اند، استفاده شده است.
    Abstract
    Résumé Dans cette recherche, l'œuvre de Vian, L'Ecume des jours, est analysée sous l'angle des deux thèmes qui la dominent : l'amour et l'humour. Tout d'abord, la carrière artistique et littéraire de Vian est brièvement présentée pour pouvoir donner une vision générale de l'écrivain: les univers poétique, théâtral, musical et romanesque, sont étudiés, tout en passant en revue les ouvrages les plus importants. Les deux thèmes principaux de ce roman sont étudiés : l'amour sous ses diverses formes: le grand amour, l'amour impossible, l'amour obsessionnel, l'amour hésitant, l'amour physique et sa relation avec la musique, nous intéresse plus précisément. L'humour est également étudié. L'humour de l'écrivain dans son langage: les néologismes et ses inventions verbales et son humour noir qui critique le monde du travail et la société de son temps, et qui donne un goût acerbe à son récit. Toute cette recherche est orientée par l'avis des plus grands critiques qui ont interprété l'oeuvre et la personnalité de Boris Vian.