عنوان پایاننامه
بوطیقای تئاتر عرفانی(اجرای نمایش سحوری )
- رشته تحصیلی
- کارگردانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 7371;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 37996
- تاریخ دفاع
- ۲۰ اسفند ۱۳۸۶
- دانشجو
- محسن سرداریان
- استاد راهنما
- تاجبخش فنائیان, مجید سرسنگی
- چکیده
- تئاتر در ایران و در مفهوم امروزیاش عمر بسیار کوتاهی دارد. اما در همین عمر کوتاه سرنوشت پرفراز و نشیبی را از سر گذرانده است. تئاتر در این سرزمین همواره به دنبال منابعی برای هویتبخشی خود از تئاتر غرب بوده است. ادبیات، تاریخ، فرهنگنامه و مذهب در ایران آبشخورهای مناسبی برای تئاتر ایرانی شدهاند عرفان اسلامی ـ ایرانی به عنوان یکی از نمودهای فرهنگی همواره جایگاهی ویژه در فرهنگ و ادب این سرزمین داشته است. ادبیات عرفانی به عنوان یکی از دستمایههای ویژه، مورد اقبال هنرمندان تئاتر در ایران واقع گردیده است. تئاتر عرفانی برپایه همینگونه از ادبیات بنیان نهاده شده و به تدریج رشد یافته است. این رساله قصد دارد با نگاهی موشکافانه ضمن تحلیل و بررسی روند ایجاد تئاتر عرفانی در ایران به تعریفی مشترک از ویژگیهای فنی و محتوایی اینگونه آثار دست یابد. این ویژگیهای مشترک هم در میان متون عرفانی، هم در میان نمایشهای عرفانی، و هم در کارگردانی آثار تئاترهای عرفانی مورد بررسی قرار گرفته است.
- Abstract
- Theater as it is understood today has a very short life in Iran. However, it has treaded an arduous path in the course of this very short life. Theater in this land has always sought sources to distinguish its identity form that of the western theater. Literature, history, culture and religion have turned into suitable feeding channels for the IRANIAN HEATER AND iSLAMIC-iRANIAN MYSTICISM AS ONE OF THE CULTURAL SYMBOLS HAS ALWAYS PLAYED A SPECIAL ROLE IN THE CULTURE AND LITERATURE OF THIS LAND. mYSTICAL LITERATURE AS ONE OF THE SPECIAL ASSETS HAS BEEN APPRECIATED BY THE THEATER ACTORS IN iRAN. mYSTICAL THEATER HAS BEEN FOUNDED ON THE BASIS OF THE SAME TYPE OF LITERATURE AND NURTURED GRADUALLY. tHE PRESENT TREATISE INTENDS TO ANALYZE AND SURVEY THE PROCESS OF EMERGENCE OF MYSTICAL THEATER IN Iran with a careful scrutiny while trying to achieve a common definition about technical and contextual characteristics of this type of works. These common characteristics have been studied both among the mystical texts, mystical plays and direction of mystical works of theater.