عنوان پایاننامه
شیوه های اقناعی در گفتارهای قرآنی
- رشته تحصیلی
- زبان و ادبیات عرب
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 3993;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 37231
- تاریخ دفاع
- ۱۲ اسفند ۱۳۸۶
- دانشجو
- مریم مسلم جوی
- استاد راهنما
- شهریار نیازی
- چکیده
- یکی از روشهای معمول و قابل اعتنا در صنعت تبلیغ اقناع است. اقناع یعنی نفوذ کلام به گونه ای باشد که طرف مقابل کلامی را بپذیرد و یا حالتی در وی ایجاد شود. پس اقناع در مورد مسائلی بکار میرود که مردم باید آنها را بپذیرند و باور کنند. در این پایانامه سعی شده است مؤثرترین شیوههای اقناع در منطق، زبان شناسی، بلاغت، روان شناسی و حتی علم سیاست آورده، و با گفتارهای قرآنی تطبیق داده شود .زبان شناسان ودانشمندان روان شناسی اجتماعی 53 شیوه اقناعی در کلام کشف کرده اند. برخی از این شیوه ها بر اساس دادن پاداش، مجازات، ایجاد جاذبه های ذهنی، استدعا، تمنی و نظائر آن بنا شده است. در واقع خطاب های قرآنی در خصوص شیوه های اقناع مخاطبان، مبتنی بر الگوهای جدید اقناعی است که تأیید کننده روش های درست تبلیغاتی می باشد. و نیز به برخی از شیوه های بلاغی و زیبا شناختی گفتار از جهت ساخت و بافت موقعیتی، مقتضای حا ل که در اقناع مخاطب مؤثرند اشاره و با گزاره های قرآنی تطبیق داده شد. بنابراین هدف کشف شیوه های اقناعی و تبلیغی گزاره های قرآنی در میان مخاطبان مختلف است. واژه های کلیدی: باور، اقناع، گزاره های قرآنی، مخاطبین، خطاب، بافت موقعیتی، مقتضای حال.
- Abstract
- Persuasion is a very important factor in the domain of commerce. By persuading others one is able to penetrate in to their attitudes and inclinations as well . In this way people become interested in buying a product or encouroaged to do something and so froth. In general , the art of persuasion is an effective approach not only in mundane affairs alone , but also in spiritual ones. This thesis is a about the successful ways of persuasions in the Sacred Book of Koran . Lingvists and psychologists speak of 53 ways of persuasion . In this work I have tried to show different methods of convincing and persuasion used in the Book of God with regard to various approaches seen in its verses . Keywords: Beliefe , Persuasion , Koranic mettods of addressing , Suitability .