عنوان پایاننامه
تبیین الگوی کارآفرینی دانشگاهی
- رشته تحصیلی
- MBA
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس 2 فنی شماره ثبت: 1554;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 41296
- تاریخ دفاع
- ۱۳ آذر ۱۳۸۷
- دانشجو
- سجاد سعیدنیا
- استاد راهنما
- جعفر رزمی
- چکیده
- کشورهای توسعه یافته تاثیر کارآفرینی دانشگاهی در توسعه اقتصادی و مزیت رقابتی را پذیرفته اند. بدین ترتیب تجربه های مختلفی از روندهای کارآفرینی در دانشگاه های کشورهای پیشرفته شکل گرفته است که نتایج آن کشورهای در حال توسعه را هم به جهش اقتصادی با استفاده از این ابزار ترغیب می کند. سوالی که این تحقیق قصد پاسخ دهی به آن را دارد، این است که مدل مناسب برای دستیابی به کارآفرینی دانشگاهی در کشور در حال توسعه ایران چیست؟ در پاسخ به سوال فوق پایه های نظری پدیده کارآفرینی دانشگاهی با اهداف کلان اقتصادی و اجتماعی مقایسه شده است و مدل مفهومی کارآفرینی دانشگاهی منطبق با واقعیت های موجود توسعه داده شده است. طبق فرض های مدل به دلیل ساخت غیر مناسب مثلث دولت-صنعت-دانشگاه که در مدل مارپیچ سه حلقه ای مطرح می شود؛ پدیده کارآفرینی دانشگاهی در کشورهای در حال توسعه شکل پیچیده تری به خود می گیرد. دلیل این امر پیشتازی دانشگاه در ایجاد تغییر در محیط اجتماعی و اقتصادی است. نوع این تحقیق از نظر هدف کاربردی است. برای رسیدن به نتایج نهایی از تحقیقات کتابخانه ای برای یک پژوهش توصیفی استفاده شده است. برای اینکه اعتبار مدل نهایی احراز گردد؛ از تئوری های عام و نتایج تجربی ارائه شده در مقالات معتبر استفاده شده است. مدل اقتصادی پایه بحث، بر تئوری نئوکلاسیک ها و مکتب استراکچریست ها که کوزنتس از آن جمله بود بنا شده است. نتیجه به دست آمده این است که دانشگاه ها، برای تبدیل شدن به یک محیط کارآفرین باید با یک چشم انداز بلندمدت دست به تغییر ساختار و فرهنگ داخلی بزنند. تغییر در دانشگاه به جهت مطابقت با نظام اقتصادی و اجتماعی پیرامونی محرک نوعی فرهنگ خواهد بود که پایه گذار شبکه های سراسری تولید دانش و نظام نوآوری ملی می شود. از سوی دیگر سیاست گذاران هم با برنامه ریزی و تامین منابع ضمن تشویق دانشگاه ها برای تغییر ساختار و فرهنگ، باید با تمامی امکانات تغییرات مذکور را به جامعه اطراف در سطوح شهر، منطقه و کشور تسری دهند و آن را نهادینه کنند.
- Abstract
- In recent years interest in academic entrepreneurship has grown exponentially in developed country. The reason for interest in academic entrepreneurship usually centers on the reported economic benefits arising from the commercialization of science and technological knowledge. It further assesses the opportunity this model offers to the developing and emerging nations such as Iran, with an ambition to jump over the knowledge economy. Now the question is “How Entrepreneurial university model can help Iran to develop its economy?” We want to know how economical-social systems influence university. For answer we study all entrepreneurial university models especially Triple Helix. We find all models based on laissez-faire systems. We use Kusnets studies in “Modern Economic Growth” for formulate catch up condition. With economic hypothesis we revised entrepreneurial university model. We find in our country this phenomena is even more complicated. Our universities do not good their second mission (research) and we want lead them to “third mission” (direct contributions to economy). An applied research with descriptive method leads us to our result, a model for entrepreneurial university in Iran base on knowledge economy functions. We find universities in Iran have to step up third mission. They must change their organizational construction to improve their skills about commercializing. They can use their competitive advantage (human resource) for communicate with industry and governments