عنوان پایان‌نامه

برآورد هزینه پروژه های راهسازی بر اساس رویکرد مدیریت ریسک با استفاده از منطق فازی



    دانشجو در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "برآورد هزینه پروژه های راهسازی بر اساس رویکرد مدیریت ریسک با استفاده از منطق فازی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1155;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 38881
    تاریخ دفاع
    ۲۷ شهریور ۱۳۸۷
    دانشجو
    سهیل صمدی
    استاد راهنما
    طهماسب مظاهری خورزنی

    با توجه به تعدد و جایگاه ویژه پروژه های راهسازی در سطح کشور، که به عنوان پروژه های زیربنایی شناخته می شوند و نقش آنها در توسعه اقتصادی کشور ضرورت توجه ویژه به این پروژه ها و انجام مطالعات پژوهشی در مورد آنها آشکار و غیر قابل اجتناب است. یکی از مسائل مهم و اساسی در این زمینه تخمین هزینه نهایی پروژه با سطوح اطمینان های مربوطه می باشد. در این تحقیق سعی بر توسعه مدلی است که با به کارگیری تئوری فازی و وارد کردن ریسک های پروژه های راهسازی به عنوان یک فعالیت عمرانی زیربنایی در مدل، هزینه پروژه مربوطه را با سطوح اطمینان های مرتبط تخمین زده و بدین وسیله در تصمیم گیری دقیق تر مدیران و آنالیز واقع بینانه تر تصمیمات کمک نماید. در انتهای تحقیق هم برنامه کامپیوتری مدل در محیط visul basic نوشته شده است. چند نمونه موردی نیز برای آزمایش برنامه و حل گام به گام یک نمونه موردی نیز برای مشخص کردن روند محاسبات و بدنه برنامه ارائه شده است.
    Abstract
    With regards to multiplicity and special place of Road Building Projects in the country, that are considered as Infrastructure Projects, and the role of these projects in the economical develop of the country, necessity of particular attention and investigative studying about these projects is inevitable. Large amount of involving capital and long period of implementing road projects, numerous problems of management, completing of the projects with a much more expending than approved budget, shows the necessity of more observation by authors and performing fundamental researches in this field. One of the most important and basically questions in this field is the Estimation of final expense of projects with related level of confidence. In a real construction project, duration of activities and the costs would changes dynamically because of different uncertain variables such as weather condition, availability of resources and…. On the other hand, a project is faced with different Risks (positive or negative) that would happen during the design period or construction and cause a decrease or increase in the costs. In this research we tried to produce and develop a model for estimating the cost overruns and under runs with the uncertainties involved with the use of Fuzzy Logic Theory. With including these uncertainties (risks) in the model of estimation of costs, managers would analyze their decisions in a more realistic manner. Entering the Fuzzy Logic Theory in the model, can provide the feasibility of predicting range of possible costs and duration and related level of confidences. In the recent years Fuzzy Logic has became one of the most usual tools for modeling in the researches related to constructions. Fuzzy Logic and specialized Fuzzy systems are being used in the situations that few certain information is available. “In fact Fuzzy Logic Theory was designed for modeling of uncertainties related to understanding of human and probable personal judgments.” Because of uncertain nature of factors that affect the construction projects, and lack of informations, Fuzzy Logic conform itself with different applications of construction. In this research we tried to develop a model with the use of Fuzzy Logic and entering the risks of Road Building Projects as infrastructure activities for predicting cost of projects with the related level of confidences. At the end of the Research a computer programme in the visual basic environment is prepared. Also there are some samples for testing the programme and an example that is solved to show the procedure of calculations.