عنوان پایاننامه
بررسی ویژگیهای زیستی شناختی و روانی - اجتماعی والدین کودکان ناشنوا با بیش از یک فرزند استثنایی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 39290;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1374ع
- تاریخ دفاع
- ۱۰ بهمن ۱۳۸۶
- دانشجو
- اعظم بهادری
- استاد راهنما
- غلامعلی افروز
- چکیده
- پژوهش حاضر، بررسی تحلیلی ویژگی های زیستی، شناختی و روانی- اجتماعی والدین کودکان ناشنوا با بیش از یک فرزند استثنایی و مقایسه آن با والدین دارای یک فرزند ناشنوا می باشد. بدین منظور تعداد160 دانش آموز( 80 دانش آموز ناشنوا،بیش از یک فرزند استثنایی و 80 دانش آموز ناشنوا، یک فرزند استثنایی) به تفکیک جنس انتخاب گردید. اطلاعات مربوط به متغیرهای این پژوهش با استفاده از پر سش نا مه ای که توسط متخصصان این رشته تنظیم گردیده جمع آوری شد و برای تحلیل داده ها، از مجذور کای(خی دو)، U من ویتنی، t فاصله ای متقارن استفاده شد. تحلیل آماری یافته ها نشان داد که بین ویژگی های زیستی، شناختی و روانی- اجتماعی والدین کودکان ناشنوا با بیش از یک فرزند استثنایی در مقایسه با والدین دارای یک فرزند ناشنوا در بیشتر متغیر های مورد بررسی در پژوهش تفاوت معناداری در دو سطح آلفای05/0 p< و 01/0 p<مشاهده گردید.
- Abstract
- The following research includes an analytical survey on biological , cognitive and Psychosocial factors of the hearing – impaired children s parents with more than one exceptional child , compared with those with only one deaf child . For this purpose , some 160 hearing – impaired students . 80 of whim were in families than one exceptional child , and the rest were in families with only one , were selected , based on their gender . The data to do with the variable of the research was collected by distributing questions , devised by expert of the filed ; in order to analyze the collected data , the root , U and T were used . The statistical analysis of the findings indicated that in most variables studied . there exited a signification difference ,in terms of and P<0.01 , P,0.05 , between the deaf children s parent s with more than one exceptional child in comparison those with only one .