بهینه سازی شیب پایه سکوهای ثابت دریایی
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران-سازه های دریایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1161;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 39036
- تاریخ دفاع
- ۱۶ مرداد ۱۳۸۷
- دانشجو
- محسن محمدنژادشورکایی
- استاد راهنما
- محرم دولتشاهی پیروز
- چکیده
- سکوهای دریایی جهت استخراج منابع هیدروکربنی در فراساحل مورد استفاده قرار می گیرند. اغلب سکوهای موجود در آبهای ایران از نوع سکوهای شابلونی می باشند. سکوهای شابلونی، سازه هایی با وزن بالا و متشکل از دو قسمت عرشه و جاکت می باشند. جهت حفظ پایداری شمع هایی نیز از میان پایه های جاکت عبور داده شده و تا عمق مشخصی در خاک کوبیده می شوند. با توجه به هزینه های بالای ساخت این نوع سکوها، بهینه کردن وزن آنها، سبب کاهش هزینه های کلی ساخت و نصب خواهد شد. در این پایان نامه سعی بر آن است که وزن یک سکو را با بهینه کردن شیب پایه های آن، بهینه سازد. جهت دستیابی به این امر، چندین جاکت چهار پایه با شیب پایه های متغیر بین 5 تا 15 درجه (1:4 تا 1:12) برای عمق آب 70 متر در نرم افزار SACS مدل و بارگذاری شدند. بارگذاری سکوها با توجه به بارهای وارد بر یک سکوی در حال بهره برداری در خلیج فارس صورت گرفت. طراحی سکوها بر اساس نتایج آنالیزهای درجا و آنالیز دینامیکی در اثر نیروی زلزله صورت گرفت. جهت در نظر گرفتن اثر شمع های کوبیده شده در خاک، اندرکنش خاک با شمع در کلیه آنالیزها در نظر گرفته شد. پس از انجام مراحل فوق وزن قسمت شمع و جاکت سکوها بدست آمدند. با رسم منحنی شیب پایه در برابر وزن جاکت و شمع بصورت جداگانه، شیبی که در آن هر قسمت دارای حداقل وزن است، مشخص شد. در نهایت با مشخص شدن وزن هر قسمت از سکو و جمع کردن وزن بخش های مختلف وزن کلی سکو در نتیجه دو آنالیز استاتیکی و لرزه ای بدست آمدند.
- Abstract
- Fixed offshore platform are commonly utilized for various purposes including offshore drilling, processing and support of offshore operations in Persian Gulf. Jacket type structures are appropriate for relatively shallow water area. A jacket is a supporting structure for deck facilities stabilized by leg piles through the seabed. The size of a jacket depends on deck size, pile dimension and environmental load. Because of high cost of these structures, weight optimization can reduce their capital cost. In the current study, the effect of leg’s batter on the overall cost of platform is investigated by comparing the weight of jackets with different batters. All jackets studied here, are located in 70m depth of Persian Gulf. The mentioned jackets are modeled in SACS finite element program under the same load condition. Static P–y, T–z and Q–z curves are implemented to simulate the soil resistance in lateral and axial directions. After the in-place and seismic analysis, the weight of pile and jacket for each batter is determined. Finally, variation of platforms weight in comparison with leg batter for in-place and seismic analyses have been investigated and the platform minimum weight has been specified. So, the relevant leg batter of the platform is picked out as the optimum one.