عنوان پایاننامه
بررسی اصلاح قیر مخلوطهای آسفالتی توسط پلیمرهای پلی الفین ساخت داخل
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران - راه و ترابری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1163;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43163
- تاریخ دفاع
- ۳۱ تیر ۱۳۸۷
- دانشجو
- یاشار عظیمی علمداری
- چکیده
- اصلاح قیر توسط پلیمرها یکی از روشهای رایج در ساخت روسازیهای آسفالتی در کشورهای پیشرفته صنعتی است. پلیاتیلنها از جمله پلیمرهای تولید داخل کشور هستند که بالقوه میتوان از آنها برای اصلاح قیر استفاده کرد. محققان مختلف ، با توجه به نوع پلیاتیلن مورد استفاده و نیز منشاء قیر مصرفی ، نتایج مختلفی از ترکیب پلیاتیلنها با قیر گرفتهاند. در این تحقیق تلاش شده است تا ترکیبی مناسب برای اصلاح قیر 70-60 پالایشگاه تهران با افزودن پلیاتیلن ، به همراه برخی مواد افزودنی دیگر مانند روغن و SBS تعریف شود. برای ارزیابی نمونهها از آزمایشهای ردهبندی نفوذی استفاده شده است. از میان ترکیبهای تهیه شده با مقادیر مختلف از سه پلیاتیلن LDPE ، LLDPE و HDPE ، نمونهی حاصل از افزودن 6% وزنی پلیاتیلن LDPE از نظر سازگاری و ویژگیهای دمای بالا مناسبترین نمونهی تهیه شده بود ولی ترکیبی ناپایدار بود ولی از نظر ویژگیهای دمای پایین بسیار ضعیف ارزیابی شد. برای بهبود ضعف اخیر ، تاثیر افزودن روغنهای مختلف و همچنین پلیمر SBS مورد ارزیابی قرار گرفت. نمونه حاوی 6% LDPE به همراه 4% روغن موتور و 2% SBS بهترین نتایج را در میان نمونههای تهیه شده از خود نشان داد. تحقیق حاضر نشان داد که با افزودن روغنهای نفتی و SBS میتوان تا حدود زیادی ویژگیهای منفی بوجود آمده در قیر حاوی پلیاتیلن را بهبود داد.
- Abstract
- Bitumen modification looks necessary in most cases to avoid hasty pavement failures caused by the lack of bitumen desirable characteristics. Addition of polymers is a prevalent method to improve bitumen resistant against failure modes such as fatigue, permanent deformation and thermal cracking. Polyethylenes as one of the main products of Iranian petrochemical factories can be use as a bitumen modifier. Different researchers, depend on the polyethylene type and the bitumen source, reached to quit different results. In this research, we tried to achieve a good composition of Polyethylene modified binder. Polyethylenes have low compatibility with bitumen and also weaken the low temperature properties of bitumen. Therefore, adding some other additives looks necessary to heal these weaknesses. Three different types of PE were used in this research are; LDPE , LLDPE and HDPE some oils like Oleic acid, lubricant oil , Rejuvenator and VB were used to improve stability and elastomeric polymer SBS was added to heal low temperature properties with a 60-70 Pen. Grade bitumen. Penetration grade tests like SP, Pen. Ductility were used to evaluate samples properties. At last a composition of 6% LDPE, 4% Lubricant oil and 2% SBS, showed improved properties especially in high temperature region.