عنوان پایاننامه
اثرات دور برگردان بر وقوع تصادفات ترافیکی در بزرگراهها
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران - راه و ترابری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1199;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 39931
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۸۷
- دانشجو
- حامد صابونچی
- استاد راهنما
- عباس بابازاده
- چکیده
- استفاده از دوربرگردان به جای تقاطع چراغدار معمولا به نواحی کم ترافیک و با سرعت پایین محدود میشود. احداث دوربرگردان در بزرگراهها رایج نیست، زیرا موجب کاهش ناگهانی سرعت وسایل نقلیه در باند سرعت و نیز تغییر مسیر ناگهانی وسایل از باند کم سرعت به باند پر سرعت خواهد شد. در نتیجه، علاوه بر کاهش سرعت متوسط جابجایی های شهری، موجب تصادفات شدید میشود. در برخی از بزرگراههای شهر تهران، از جمله بزرگراه چمران، اخیراً دوربرگردانهای متعددی احداث شده اند.هدف از این مطالعه ارزیابی اثرات دوربرگردان بر احتمال وقوع تصادفات ترافیکی در بزرگراه چمران است. در مجموع، در این مطالعه اثر دوربرگردان بر احتمال وقوع تصادفات با سرعت برخورد زیاد، تصادفات شبانه، تصادفات رانندگان مسن و نصادفات با جسم ثابت ارزیابی میشود. این کار با پرداخت مدلهای رگرسیون لوجستیک برای نمونه ای از تصادفات رخ داده در بزرگراه چمران انجام میشود. این نمونه شامل آمار غیر همفزود تصادفات رخ داده در بزرگراه چمران در سال 1385 ( در مجموع 3658 فقره تصادفات) است . اطلاعات مربوط به هر تصادف شامل مشخصات سرنشینان و وسایل نقلیه مورد برخورد، نحوه برخورد، مکان و زمان برخورد و آب و هوا از فرمهای کروکی ثبت شده در مرکز آمار تصادفات راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ استخراج شده است. نتایج حاصله از این مدلسازی حاکی از افزایش احتمال وقوع تصادفات شبانه ، تصادفات با جسم ثابت و تصادفات با سرعت بالا و همچنین کاهش تصادفات رانندگان مسن در محدوده دوربرگردان است.
- Abstract
- Usage of u-turns as uncontrolled intersections are usually limited to low volume traffic before intersections and roundabouts. U-turns have used in highways in Tehran to take the role of non-level intersections. The present study was designed to examine u-turns effects on accident probability at u-turns in Chamran highway. Variables that has been studied were age (young or old), nightly accidents, speed and immovable objects accidents. Data included 3647 accidents that have occurred in Tehran 2005/2006 in Chamran highway. Accidents (the dependent variable) in this study are dichotomous variables with binary nature. Because of this dependent variable, a logistic regression approach was found suitable. The findings show that u-turns have increasing effects on young driver's accident occurrence, high speed and nightly accidents, and accidents with immovable objects.