عنوان پایاننامه
بر رسی مسیر یا بی پو یا در سیستم امداد رسانی با استفاده از سیستم های اطلا عات مکانی
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران-سیستمهای اطلاعات جغرافیایی(GIS)
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس 2 فنی شماره ثبت: 1467;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 39922
- تاریخ دفاع
- ۱۴ مهر ۱۳۸۷
- دانشجو
- سمیه پناهی سلطان احمدی
- استاد راهنما
- محمودرضا دلاور
- چکیده
- یکی از مشکلات بزرگ سیستم حمل و نقل در جوامع مدرن، تراکم ترافیک است که باعث اتلاف زمان زیادی در معابر می شود. تراکم ترافیک، زمان سفر و زمان پاسخ را در سیستم های امدادرسانی افزایش می دهد. هدف از این تحقیق ارائه سیستم مسیریابی پویا در خودروهای امدادی است. این سیستم، خودروهای امدادی را در مسیری هدایت می کند که تراکم ترافیک کمتری داشته و سریعتر به مقصد برسند. در نتیجه زمان امدادرسانی کاهش یافته و کیفیت سیستم های امدادرسانی افزایش می یابد. منظور از مسیریابی پویا استفاده از اطلاعات لحظه ای ترافیک برای محاسبه و بروزرسانی کوتاهترین مسیر است. در اغلب تحقیقات صورت گرفته، کوتاهترین مسیر بر اساس داده های تاریخی و متوسط تعیین می شود و تغییر شرایط لحظه ای ترافیک در نظر گرفته نمی شود. در این تحقیق از تراکم لحظه ای ترافیک که در نتیجه حوادث پیش بینی نشده است برای بروزرسانی مسیر خودروهای امداد استفاده شده است. در این پایان نامه برای هدایت خودروهای امدادرسان، سیستم مسیریابی پویا پیشنهاد شده که از سه بخش سیستم مسیریابی، سیستم موقعیت یابی و سیستم ارتباطاتی تشکیل شده است. سیستم مسیریابی در محیط GIS پیاده سازی شده و داده های ترافیکی را با داده های مکانی تلفیق نموده و به طور لحظه ای کوتاهترین (سریعترین) مسیر را برای آمبولانس تعیین می نماید. سیستم موقعیت یابی، موقعیت آمبولانس را مشخص می نماید. سیستم ارتباطاتی برای انتقال اطلاعات ترافیکی به مرکز اورژانس و ارتباط بین آمبولانس و مرکز اورژانس استفاده می شود. روش پیشنهادی این تحقیق، از الگوریتم دیکسترا با ساختار داده d-heap (d=2) استفاده می کند. داده های تاریخی حجم ترافیک برای محاسبه زمان سفر و کوتاهترین مسیر اولیه مورد استفاده قرار گرفت. جهت وارد نمودن اطلاعات لحظه ای به سیستم، یک واسط گرافیکی کاربر طراحی شد که مطابق با فرمت داده های تراکم لحظه ای ترافیک است. از اهم مشارکتهای مؤلف بروزرسانی مسیر طراحی شده بر اساس پردازش هایی است که از الگوریتم های کوتاهترین مسیر دینامیک الهام گرفته است. سیستم پیشنهادی روی قسمتی از شبکه معابر تهران در مقیاس 1:2000در نرم افزار ArcGIS 9.2 پیاده سازی شد. ماژولهای مورد نیاز جهت طراحی رابط کاربر، پردازش داده های لحظه ای و بروزرسانی کوتاهترین مسیر برنامه نویسی شد. نتایج حاصل از پیاده سازی نشان می دهد که با استفاده از سیستم مسیریابی پویا، زمان سفر خودروهای امداد به طور متوسط حدود 20% کاهش می یابد. تحلیل نتایج بیانگر آن است که این مقدار به پارامترهای زیادی از قبیل اختلاف تراکم تاریخی و لحظه ای ترافیک، طول مسیر، زمان سفر و نوع معابر بستگی دارد. از پیشنهادات تحقیق این است که سیستم مسیریابی پویا برای کلیه خودروهای شخصی در نظر گرفته شود که نیازمند تخصیص ترافیک دینامیک است. پیشنهاد دیگر تلفیق دادههای حجم ترافیک لحظه ای حاصل از سیستم کنترل ترافیک هوشمند (مانند سیستم SCATS که در مرکز کنترل ترافیک تهران به کار گرفته شده است) با داده های تاریخی حجم ترافیک است که دقت تخمین زمان سفر را افزایش می دهد.
- Abstract
- Traffic congestion is a major problem in modern societies. It increases the travel and response time in emergency management system (EMS). The objective of this study is to develop a dynamic routing system which guides the ambulances through low congested roads. This may decrease the response time and increase the performance of EMS. Dynamic vehicle routing considers the changes of traffic congestion in computing the shortest path. In most previous research shortest path is considered based on average and historical data without considering real time condition. In this paper real time traffic condition, as a result of an unpredicted incident, has been used to update the path of emergency vehicle. The proposed system is composed of three subsystems: (i).Routing system, (ii).Positioning system and (iii).Communication system. The routing system is implemented in GIS environment and integrates the traffic and geospatial data to compute the real time shortest path. Positioning system determines the position of ambulance and the communication system is used to transfer traffic and position data. In this system historical traffic data has been used to determine an initial ambulance path using Dijkstra algorithm with d-heap (d=2) data structure. Then the real time traffic data related to traffic congestion is applied to update the emergency route via the developed interface. The dynamic routing system is applied to a small area of the city of Tehran, capital of Iran, and its road network using a map at a scale of 1:2000. Numerical results prove that using dynamic routing system in emergency vehicle reduces the travel time with an average of about 20%. The results show that the improvement of travel time is not homogenous along the paths and depends on several factors including the location of traffic incident, the level of current traffic congestion and the length of path. The proposed dynamic routing system can be used in all vehicles based on dynamic traffic assignment. Another recommendation is integration of real time traffic volume data to historical one to improve estimation of travel time.