بررسی مبانی معرفت شناسی خلاقیت از دیدگاه صدر المتالهین و دلالتهای تربیتی آن
- رشته تحصیلی
- تاریخ وفلسفه آموزش و پرورش
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 38307;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1337ع
- تاریخ دفاع
- ۱۲ شهریور ۱۳۸۶
- دانشجو
- نورالدین محمودی
- استاد راهنما
- افضل السادات حسینی دهشیری
- چکیده
- چکیده ملاصدرا دید ویژه ای به انسان و خلاقیت وی دارد. که می تواند پاسخگوی بسیاری از مسایل تربیتی در این زمینه باشد. هدف از این پژوهش بررسی مبانی معرفت شناسی ملاصدرا جهت استخراج دلالتهای تربیتی برای خلاقیت می باشد. تحقیق حاضر، از رهگذر شناخته ترین نظریه ها، در معرفت شناسی ملاصدرا به پیگیری اهداف، اصول و روش جهت پرورش خلاقیت در قلمرو تعلیم و تربیت پرداخته است. با توجه به یافته های پژوهش در قلمروی اهداف، تشبه به باری تعالی، حیات طیبه، کمال، سعادت و معرفت به عنوان اهداف غایی تلقی شدند و براساس آنها و با استفاده از الگوی فرانکنا اهداف واسطی متناظر با آنها جهت پرورش خلاقیت مشخص شدند و همچنین در قلمروی اصول و روش، اصلهای نوکردن مداوم شناخت، تناسب آموزش با ظرفیت فهم فراگیرنده، آزادی، استعلا، توازن عقل و احساس، تهذیب خیال از نابسامانی ها، آفرینشگری و به تبع آنها روشهای درک تازگی، روش پذیرا بودن به تجربه، روش خیالی ، روش توجه به عواطف، روش پالایش نفس، روش غور در باطن، روش پرورش ذوق هنری تعالی یافته، روش تجسم یک صورت خیالی، روش رویا پردازی و روش الهام گیری از طبیعت از مبناهای مورد نظر استنباط شدند. کلید واژه: مبانی معرفت شناسی، دلالتهای تربیتی، خلاقیت، اهداف، اصول، روش
- Abstract
- Abstract Molla Sadra looks to human and creativity from special perspective that can solve many educational problems. This research intends to study epistemological basis of Molla Sadra’s thoughts in order to extract educational implications for human creativity. In this research, we exploit the most renowned epistemological theories of Molla Sadra to define structures of goals, principles, and methods for developing creativity in the area of education. According to the results of this research in the area of Goals, proximity of Allah, life without sin, perfection, happiness, and cognition are proposed as ultimate goals. Using these ultimate goals and based on Frankna model, intermediate objectives for creativity are defined. In the area of principles, the research proposes items such as continuous innovation of cognition, the balance between education and student’s learning capacity, liberty, elevation, balance between emotion and reason, refinement of imagination, and creativeness. Based on these principles, these methods are proposed: openness to new experiences, imagination, consideration of emotions, refinement of soul, thinking of internal life , developing talent in the area of excellent arts, image of dreamy effigy, fantasy, and inspiring by the nature. Key words: Basis of epistemology, Molla Sadra, imagination, subjective existence, creativity, goal, principle, method