عنوان پایان‌نامه

بررسی موانع توسعه اقتصادی گردشگری در ایران



    دانشجو در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۸۶ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی موانع توسعه اقتصادی گردشگری در ایران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1078;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 38109
    تاریخ دفاع
    ۲۷ بهمن ۱۳۸۶
    دانشجو
    مسعود الفتی
    استاد راهنما
    حسن سبحانی

    امروزه صنعت گردشگری به عنوان یکی از مهمترین فعالیت های درآمد زا و اشتغال زا در سطح بین المللی شناخته می شود. پیش بینی می شود تا سال 2010 بیش از یک هزار میلیارد دلار حجم درآمدزایی این صنعت باشد اما با این وجود تا کنون سهم کشور ایران به رغم مزیت های فراوان و رتبه بالا در تعداد جاذبه های گردشگری کمتر از یک دهم درصد است. این پژوهش درصدد است با بررسی تنگناها و موانع توسعه این صنعت از دیدگاه نظری و نیز از دیدگاه کارشناسان و دست اندرکاران فعالیت گردشگری و گردشگران خارجی و تحلیل سیاست ها و اقدامات صورت گرفته به ارائه راهکارهایی در خصوص رفع موانع توسعه اقتصاد گردشگری کشور بپردازد. بر پایه یافته های تحقیق کشور ایران از لحاظ منابع عرضه خدمات گردشگری دارای مزیت نسبی می باشد اما برخی مسائل از قبیل مسائل سیاسی و تبلیغات سوء کشورهای معارض، ضعف تبلیغات و عدم استفاده از روشهای تبلیغاتی و بازاریابی مناسب، کمبود مراکز تفریحی و مراکز خرید مناسب، وجود قوانین و مقررات محدود کننده ورود گردشگران و عدم تنوع گردشگری، حجم بالای سرمایه گذاری لازم جهت فعالیت و عدم سوددهی مناسب سرمایه گذاری در این بخش، از جمله مهمترین موانع توسعه اقتصاد گردشگری کشور به شمار می رود. نتایج پژوهش همچنین نشان می دهد که گردشگران خارجی به طور کلی از وضعیت موجود برخورد مسئولین و مردم، تسهیلات و خدمات بجز حمل و نقل رضایت داشته و سطح مهارت نیروی انسانی شاغل در بخش های مختلف این فعالیت را قابل قبول دانسته اند. به منظور بررسی دقیقتر موانع جذب گردشگران خارجی در این تحقیق گردشگران به دو گروه گردشگران مسلمان و غیر مسلمان تقسیم شدند و نتایج تحقیق در این حالت نشان دهنده سطح رضایت بالاتر گردشگران مسلمان از کیفیت خدمات در وضع موجود بوده است. بنابراین پیشنهاد می شود در شرایط کنونی تمرکز بیشتر فعالیت های تبلیغاتی و بازاریابی کشور بر روی کشورهای مسلمان و بخصوص کشورهای همسایه غرب و شمالغرب کشور باشد.
    Abstract
    Today the tourism industry is known as one the most important creating employment and remunerative activities in the world. It's predicted that until the year 2010 more than one thousand billion dollar is gained through this industry. Although Iran has many attractions and lots of advantages at this field its Proportion is less than one tenth percent. In this research in order to scrutinize the straits and development obstacles of tourism industry from theoretical and professional point of view the opinion of stakeholders is gathered and finally the viewpoints of foreigner tourists has been gained. The results shows that Iran has a relative advantage in presenting of tourism services resources, but some difficulties like political problems and adverse propaganda of opponent countries, infirmity of propaganda, weak marketing, lack of suitable recreation and shopping centers, existing of restrictive laws and regulations which has a negative effect on foreigner tourists entering to the country, the high volume of needed investment in tourism industry and unsuitable profit which is gained ,are the most important obstacles of economic development in tourism industry in Iran. The results from the research also shows that foreigner tourists are satisfied with the existing condition of people and authorities behavior, services and convenience except for transportation and the skill level of employed force is acceptable. In order to have closer look on obstacles which trammels the attraction of foreigner tourists, tourists have been divided into two different groups Muslims and non Muslims. In this situation the results shows that Muslim tourists have more satisfaction in comparison with non Muslims in existing condition, therefore it's suggested that the focus of marketing and propaganda must be on neighbor Muslim countries especially countries in western and northwestern borders.