عنوان پایاننامه
بررسی حجیت ظواهر در علم اصول
- رشته تحصیلی
- الهیات و معارف اسلامی - فقه و مبانی حقوق اسلامی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 00090;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42270
- تاریخ دفاع
- ۱۳ مهر ۱۳۸۸
- دانشجو
- مهدی رحیمی
- چکیده
- مبحث حجیت ظواهر الفاظ از جمله مباحثی است که در اصول فقه، ذیل عنوان ظنون خاصه مورد بررسی قرار می گیرد و در این تحقیق هم کوشیده ام که پس از تبیین معنای حجیت در کلام صاحب نظران به بررسی حجیت ظنون بپردازم آن چه در اصول فقه مطرح است این است که حجیت قطع ذاتی است امّا ظنون به دلیل وجود احتمال خلاف نمی تواند صددر صد کاشف از واقع باشد بنابراین در استنباط حکم شرعی نمی تواند مورد استناد واقع شود مگر اینکه با دلیل قاطع حجیت آن اثبات شود از جمله ظنونی که حجیت آن قابل اثبات است ظواهر الفاظ شارع است که ما کوشش کردیم در این پایان نامه در ذیل پنج فصل به بررسی آن بپردازیم. فصل اول تعاریف و فرضیات و آنچه مربوط به این عنوان می گردد روشن می شو. در فصل دوم مساله امکان حجیت ظنون مطرح و بررسی می گردد و اینکه آیا شارع مقدس میتواند ظنون خاصی را حجّت قرار دهد یا خیر؟ اما در فصل سوم اصل انعقاد و راههای احراز ظهور کلام مورد بررسی قرار میگیرد و این مطلب روشن میشود که از کجا بفهمیم یک لفظی ظهور در معنی خاص دارد و آیا اصل شرعی یا عقلائی در این مورد وجود دارد یا خیر؟ که در ذیل این عنوان به بررسی مسأله حجیت قول لغوی میپردازیم که آیا میتواند در احراز ظهور کلام نقش ایفا کند یا خیر؟ و پس از اثبات اصل ظهور برای کلام در فصل بعد میپردازیم به اینکه این ظهور توسط شارع مقدس مورد تأیید و حجیت واقع شده است و در حق همگان قابل اعتماد است. و یا اینکه شارع مقدس حجیت ظواهر الفاظ را منوط به احراز شرایطی کرده است. مثلاً فقط در صورتی آن را حجت میداند که مخاطبین، در افهام مورد قصد واقع شده باشند و یا اینکه حداقل ظن به ظاهر پیدا کنند و یا اینکه ظاهر الفاظ حجت است ولی ظاهر قرآن حجت نخواهد بود و در پایان هم به مناسبت به مسأله تحریف قرآن و اینکه آیا تحریف میتواند مانع احراز و حجیت ظهور الفاظ قرآن شود؟ پرداختیم. و من الله توفیق
- Abstract
- Summary The subject of argument reasoning in the summary due to being accorded with his Excellency Azam ANsari's opinions has been endeavoured to be in accordance with other scholars who have been directly or indirecthy sheikh Azam's students and the representation of their argument and answering to the arguments referred to His Excellency sheikh's opinions. His real opinion has been directly referred to his primary substance and remarks, firsthy to due to being comprehended for the writer and secondly to be perfectly evident for the reder. So the present booklet is composed of four chapters that is: its first chapter inder the title of basics invluding preface, summary. Hypothesis and other cecessary subjects. That must be pointed out in the beginning booklets of the thesis. And its second chapter is presented inder the title of definitions including explanation and representation of principles that have specific position in the booklet and it can be said that all the subjects of this booklet are based on them. But in the third chapter the beginning of the discussion is the subject of research. That is pointed out as probability of reverence to the reasoning. Meaning whether reverence to reasoning firstly is probable to the probability of cccurrence? And secondly if such thing is probable, what is its reasoning? And under what principle is probable? Which is stated: First of all it is probable and second of all both according ti the prominent principlr of Emamieh and His Excellency sheikh azam's prince;le has stated as reverence occurrence in the fourth chapter that is the last chapter of the booklet. His Excellency sheikh's point of view and other principles that whether this reverence whose probability was proven tin the previous chapter is tangible in the inner world of occurrence and the world exterior or not? This subject has also been somewhat examined and analyzed. And finally has been proven both according to the prominent opinions of principle followers and late sheikh Ansari's opinion