عنوان پایاننامه
بررسی فقهی و حقوقی قتل عمد و مصادیق آن در حقوق جزای ایران
- رشته تحصیلی
- الهیات و معارف اسلامی - فقه و مبانی حقوق اسلامی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: T51;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 39440
- تاریخ دفاع
- ۰۴ مهر ۱۳۸۷
- دانشجو
- فاطمه حمایت خواه جهرمی
- استاد راهنما
- محمدرسول آهنگران
- چکیده
- چکیده قتل عمدی عبارت است از: سلب عمدی حیات از انسان زنده به طرق مذکور در قانون. جرم قتل عمد نه تنها از نظر سلب حیات انسان زنده مهم است بلکه از لحاظ واکنش اجتماعی و قانونی نیز دارای اهمیت است. از نظر فقه اسلامی اهمیت ویژه ای به قتل نفس داده شده است. قتل عمدی علاوه بر اینکه یک جرم عمومی است جرم فردی و شخصی به حساب می آید. قتل عمد مانند سایر جرایم دارای ارکان و عناصری است که از مجموع آنها این پدیده مجرمانه به وجود می آید. از ارکان اصلی قتل عمد وجود شخص زنده است و تا زمانی که این رکن احراز نگردد این جرم تحقق نمی یابد. با توجه به نظر کارشناسان پزشکی قانونی و استفتائاتی که از برخی مراجع عظام تقلید شده نهایت حیات انسان با مرگ مغزی تحقق می یابد. کشنده بودن فعل قاتل برای تحقق قتل عمدی لازم نیست و همانطور که فعل کشنده می تواند رکن مادی قتل عمد باشد فعلی که غالباً کشنده نیست نیز می تواند رکن مادی به حساب آید. در فقه امامیه این مسأله کاملاً پذیرفته شده که همانطور که افعال مادی موجب ایجاد جنایت می شوند، افعال غیر مادی مانند ترساندن دیگری، نیز باعث تحقق جنایت می شود و تنها چیزی که در اینجا مهم است این است که بین ترساندن و مرگ مجنی علیه رابطه سببیت محرز شود. در اینکه آیا ترک فعل نیز می تواند رکن مادی قتل عمد باشد یا خیر بین فقها اختلاف نظر است. و منشأ اختلاف این است که آیا می توان یک امر وجودی (قتل) را به یک امر عدمی (ترک فعل) استناد کرد یا خیر؟ برای تحقق قتل عمد علاوه بر رکن مادی و قانونی به رکن روانی هم نیاز داریم و آن اینکه قاتل باید قصد مجرمانه داشته باشد. قصد امری باطنی و درونی است لذا علم و آگاهی یافتن به آن برای اثبات قتل عمد دشوار است اما گاهی اوقات مجرم حقیقتاً قصد ارتکاب جرم را دارد و گاهی قصد و نیت مجرم معلوم نمی شود اما با توجه به وسیله ای که به کار برده می توانیم قصد مجرمانه را احراز نماییم. عنوان آلت قتاله اولین بار در لسان فقها به کار رفته، اما فقها در تعریف آن ضابطه مشخصی ارائه نکرده اند و ظاهراً در تشخیص آن به استعمال عرفی آلت توجه نموده اند. این پایان نامه برآن است تا دقت نظر شارع را در تشخیص جرم قتل عمد و اثبات مجرمیت مجرم و نیز تعیین مجازات متناسب با این جرم را تبیین و تشریح کند. واژگان کلیدی: قتل عمد، قصد، آلت قتاله، رابطه علیت، مباشر، سبب، قصاص
- Abstract
- abstract purposeful murdering as defined as the cautious life lapse of a living human in some mentioned ways in law. it is not only important cause of the lapse of another human living but also it is eminent of social and law reaction. in religious jurisconsult, there is a special importance to this matter. purposeful murdering is not only a public offence but also a personal offence. Purposeful murdering has some elements like other offences that collecting them together will bring crime phenomenon. One of the main branches of purposeful murdering is the existence of a living person and until this branch is not available , this offence does not occur. Occurding to the expert idea in law medication and some exeption of a human living is taken place with a death. Fatal effort is not necessary for the occurrence of a purposeful murdering and as the fatal effort can be a materialistic basis for murdering, something that is not frequently a fatal effort can be a materialistic basis. In Emamie religious jurisconsult, this issue is completely accepted that as materialistic affairs cause the existence of an offence, the essence affairs such as making scared , charm and which, also can be the cause for the offence and the only thing which is important here, is that between frightening and the death should be a causative relation. There is an idea disagreement between the jurisconsult and it is whether leave doing can also be as a materialistic basis for purposeful murdering and the root of this difference is that whether an existing matter (murder) can be releted to a non-existence matter(leave doing)? -for a purposeful murdering , we need a psychological element beside materialistic and lawful elements and it is that the murderer should have a crime intention. His intention is interior and inner , getting informed about that is difficult for proving the crime. Sometimes the offener really have the intention for commiting a crime and sometimes the intention