عنوان پایاننامه
بررسی فقهی و حقوقی تعدد و تکرار جرم در حدود
- رشته تحصیلی
- الهیات و معارف اسلامی - فقه و مبانی حقوق اسلامی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42733
- تاریخ دفاع
- ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۷
- استاد راهنما
- سیدهاشم بطحائی
- دانشجو
- محدثه اصولی یامچی
- چکیده
- چکیده تعدد در حدود، ارتکاب جرایم حدی به دفعات، مشروط به عدم فاصل شدن حدی در بین آنها میباشد. تعدد به دو نوع واقعی و اعتباری تقسیم میشود، تعدد واقعی نیز به دو نوع تعدد واقعی در حدود مختلف و تعدد واقعی در حدود مشابه متصور میباشد، تعدد اعتباری در حدودی مثل زنا و قذف متصور میباشد. مبنای فقهی حقوقی تعدد جرم، قاعده عدم تداخل اسباب یا قاعده جمع مجازاتها میباشد که در مورد تعدد اعتباری در حدود و تعدد واقعی در حدود مختلف، به مرحله اجرا درمیآید، زیرا ارتکاب هر جرم حدی سبب مستقلی در ایجاب نوع خاصی حد میباشد، از این رو، با تعدد اسباب (جرایم) مسببات (حدود) نیز متعدد میشود. مطابق فتاوی فقها و نظر مقنن، نحوه اجرای این حدود به ترتیبی است که استیفای یکی موجب از بین رفتن زمینه دیگری نگردد، از این رو، در صورت وجود قتل یا رجم در بین حدود مجتمع بر شخص واحد، این حدود به عنوان آخرین حد بر مجرم اجرا میشود. امادر مورد تعدد واقعی د رحدود مشابه، قاعده جمع مجازاتها به قاعده تداخل اسباب تخصیص میخورد زیرا اسباب حدود مشابه، در صورت اجتماع، تداخل نموده و حد واحد بر مجرم اجرا میشود. تکرار در حدود، ارتکاب جرایم حدی به دفعات مشروط به فاصل شدن حد در بین آنها میباشد، بدین ترتیب، تکرار در جرایم حدی مستوجب حد قتل از جمله لواط، زنای محصن و ... متصور نمیباشد و در سایر حدود نیز فقط به صورت تکرار خاص متصور میباشد به طوری که مطابق نظر مشهور فقها و مقنن، تکرار در اغلب حدود، موجب تشدید مجازات (اعدام) دربار چهارم و در بعض حدود مثل شرب مسکر، موجب تشدید مجازات (اعدام) دربار سوم میباشد، تکرار عام در حدود، موجب تشدید مجازات مجرم (اعدام) دربار سوم یا چهارم نبوده و در هر بار فقط موجب اجرای حد جرم ارتکابی میباشد. واژههای کلیدی: تعدد واقعی، تعدد اعتباری، تکرار عام، تکرار خاص، اصل برائت، قاعده درء.
- Abstract
- Recapitulation Plurality in prescribed punishment is perpetration of prescribed punishment repeatelly subcondition non practice punishment in between them. Plurality divide to two kind: real plurality and validity plurality. Real plurality also divide two Kind : real plurality in different panance and corresponding to panance . jurispurdential-lawly principle of crime plurality is "principle of practice punishments separately or add punishments together." That practice in validity plurality and real plurality in different panance. According to legal decition of famous jurisprudents and legislative "in per matter which added two panance, they practice respectively." However in real plurality in corresponding to panance principle of add punishments assigned to principle of practice one punishment. Resividism in prescribed punishment is perpetration of prescribed punishment repeatedly subcondition practice punishment in between them. So that resividism in crimes which punishment to them is ketch craft such as "adultery, …" has not presumption and in rest panace is specific resividism. According to legal decition of famous juris prudents and legislative "resividism in prescribed punishment conduce to increase of penalty in four and in some prescribed punishment such as "drinking wines,..." in three. General resividism in prescribed punishment is perpetration of different crimes of prescribed punishment and practice punishment in between them. It conduce to practice that crime special punishment. Key words: Real plurality, Validty plurality, Specific resividism, General resividism, Principle of dar, Principle of Acquittance.