عنوان پایاننامه
بررسی ایمان در برابر عقل در فلسفه کی یر کگور
- رشته تحصیلی
- فلسفه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 00019;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44393
- تاریخ دفاع
- ۱۹ آذر ۱۳۸۸
- دانشجو
- زهرا قیاسی شندی
- استاد راهنما
- رضا برنجکار
- چکیده
- ایمان مورد نظر کییرکگور نه تنها فراتر از عقل است، بلکه در برابر عقل قرار میگیرد؛ و آن والاترین فضیلتی است که انسان میتواند بدان نائل گردد. ایمانی که باید به نحو سوبژکتیو بدست آید، نه به طریق ابژکتیو. ایمان دلبستگی شورمندانه و بیحدّ و حصر به سعادت ابدی است. ایمان باور به پارادوکس است، پارادوکس تجسّد. از نظر کییرکگور، انسان واجد ایمان میتواند با حقیقت اعلی ارتباط برقرار کند، و خود نیز دریافت حقیقت نماید؛ حقیقتی که سوبژکتیویته است. کییرکگور به نقد جزمگرایی و فلسفه هگل میپردازد. او مدعی است که آنها در اینکه تلاش میکنند تا کلیه امور را تبیین نمایند، بطوریکه ایمان شخصی را بر دلیل و بینّه استوار سازند، اساساً بر خطا میباشند؛ زیرا سعی دارند تا عقل را به ماوراء حدودش توسعه دهند. اگر چه برخی از مفسّران به نقد آراء کییرکگور پرداختهاند؛ اما همچنین برعکس، برخی دیگر از عقاید شورمندانه او در باب ایمان حمایت میکنند.
- Abstract
- ّّFaith in Kierkegaard’s view, not only is higher than reason, but opposite to it; and that is the highest virtue that human can reach it. Faith must be acquire subjectively, not objectively. Faith is infinite, passionate Concern with eternal happiness. Faith is believing in the paradox, the paradox of incarnation. In Kierkegaard’s view, the human who endowed with faith , he can Connects with the Supreme Truth, and he self receives the truth; the truth that is subjectivity. Kierkegaard Criticizes dogmatism and Hegel’s philosophy. He Claims that they are fundementally misguided in trying to explaination of all issues, so that base person’s faith on evidence and reason; because they attempt to develop the reason beyond of its realms. Althogh some of interpretors have criticized about Kierkegaard's views; but in the contrary, the others advocate of his passional opinions about faith.