عنوان پایان‌نامه

پدیدار شناسی خیال نزد ژان پل سارتر



    دانشجو در تاریخ ۰۱ مرداد ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "پدیدار شناسی خیال نزد ژان پل سارتر" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    فلسفه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 05;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 38922
    تاریخ دفاع
    ۰۱ مرداد ۱۳۸۷
    استاد راهنما
    محمود خاتمی

    این پایان نامه یعنی "پدیدار شناسی خیال نزد پل سارتر" در واقع شرح نظر فیلسوف فرانسوی سارتر درباره موضوع مهم خیال است. سارتر در این نظریه به دنبال تبیین و تفسیر خیال از طریق روش خاص خود به نام پدیدار شناسی می باشد. وی به دنبال این است که خیال نه جزیی از آگاهی بلکه خودآگاهی است. همچنین این بحث در زیبایی شناسی مورد توجه واقع شده است و تاثیر زیادی در آن گذاشته است.این پایان نامه در پنج بخش به بحث و بررسی این موضوع پرداخته است. بخش اول درباره آثار سارتر درباره خیال است. در بخش دوم به روش پدیدارشناسی خیال پرداخته شده است . در بخش سوم ویژگی های خیال نزد سارتر مورد بررسی قرار گرفته است. طبقه ها و اقسام مختلف خیال در بخش بعدی بحث شده اند و سرانجام در بخش پنجم و پایانی رساله, اثر هنری- که ارتباط نزدیکی با بحث خیال دارد و از مباحث مهم زیبایی شناسی سارتر به شمار می رود- به بحث گذاشته شده است. موضوع این رساله نو و از مباحثی است که تا کنون به آن به طور تفضیلی پرداخته نشده است.امید است که این اثر بتواند تاثیر مفیدی در مباحث فلسفی به ویژه فلسفه هنر و زیبایی شناسی در مجامع علمی و دانشگاهی داشته باشد. واژگان کلیدی:پدیدارشناسی,خیال,آگاهی,حیثیت التفاتی,توهم درون بودگی,خودانگیختگی,تصویر,خیال ذهنی و خیال خواب آور
    Abstract
    this thesis on "the phenomenology of imagination in jean paul sartre,s view" describes sartre,s french philosopher, view on the important issue of imagination. sartre in this theory is looking for explaining and interpreting imagination through his particular method called phenomenology. he think image is a certain type of consciousness. this discussion has received attention in aestheticism and had a huge influence on it. this thesis studies this issue in five sections. the first section presents sartre,s works on imagination. second section describes the phenomenological method of imagination. third section studies sartre,s view on imagination features. the next section discusses different types and classes of imagination and finally fifth section called work of art is presented which has a close connection with imagination and is one of sartre,s important aesthetic discussions. this thesis covers a new subject which has not been fully discussed before.I hope this study can have an influential effect on philosophical discussions, especially on art philosophy and aestheticism in academic and scientific communities. important words: phenomenology, image, consciousness, intentionality, illusion immanence, spontaneity, mental image, hypnagogic image