عنوان پایاننامه
بررسی نگرش خبرنگاران به رفاه اجتماعی
- رشته تحصیلی
- علوم اجتماعی-برنامه ریزی اجتماعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51343;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4302
- تاریخ دفاع
- ۲۰ اسفند ۱۳۸۷
- دانشجو
- مختار عباسی
- استاد راهنما
- غلامحیدر ابراهیم بای سلامی
- چکیده
- پژوهش حاضر، نگرش خبرنگاران رسانه های جمعی به رفاه اجتماعی را مورد بررسی قرار داده است. از آنجایی که خبرنگاران شاغل در رسانه های جمعی در نشان دادن واقیعت¬ها و مسایل جامعه، و شکل گیری افکار عمومی نقش عمده ای را ایفا می کنند ، شناخت نگرش آنان نسبت به موضوع رفاه اجتماعی که از اهم مسایل مورد توجه مردم ، دولتمردان و رسانه های جمعی است حائز اهمیت است.چرا که زیرا نگرش خبرنگاران به رفاه در نحوه توجه آنها به مسایل مربوط به رفاه اجتماعی و بازنمایی آن در رسانه ها موثر است. نگرش مجموعهای از ویژگیهای شخصی، هنجارها، ارزشها، احساسات، ایدهها، تفکرات، اندیشهها و معانی است که تعیین میکند شخص در یک موقعیت خاص چگونه رفتار میکند بر اساس نظریات و رویکردهای متعدد جامعه شناسی و رفاه اجتماعی از قبیل نظریه مازلو، آلدرفر و نظریه گروه مرجع که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفته مهمترین متغیرهای مستقل تاثیرگذار بر نگرش خبرنگاران به رفاه اجتماعی عبارتند از: گرایش سیاسی، تحصیلات، پایگاه اجتماعی، سن، سابقه کاری، جنسیت، نوع رسانه و سرویس خبری که خبرنگاران در آن مشغول فعالیت هستند. این تحقیق با استفاده از روش پیمایش و با طراحی پرسشنامه ای برای 150 خبرنگار شهر تهران صورت گرفت و از آزمون های آماری چون تحلیل واریانس ، همبستگی پیرسون، خی¬دو و تحلیل رگرسیون بهره گرفته شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان می¬دهد که متغیر تحصیلات تاثیر قابل توجهی بر نگرش خبرنگاران به رفاه اجتماعی دارد و توانسته است که دیگر متغیرها را تحت الشعاع خود قرار دهد. به عبارت دیگر با افزایش سطح تحصیلات خبرنگاران، نگرش آنان نسبت به رفاه اجتماعی به حالت ذهنی تغییر پیدا می¬کند. همچنین به لحاظ نوع نگرش به رفاه اجتماعی، بیشتر خبرنگاران، دارای نگرش عینی به رفاه اجتماعی می¬باشند و رفاه ذهنی، غالباً در بین خبرنگارانی مشاهده شده است که در سرویس اجتماعی مشغول به فعالیت هستند. کلیدواژه ها : خبرنگاران ،رفاه اجتماعی، تحصیلا ت ، نگرش، نیازهای عینی وذهنی
- Abstract
- This study investigated the attitudes of journalists to social welfare . Since journalists working in the mass media show true and community issues, and they play a major role in shaping public opinion . Understanding their attitudes toward social welfare issue that most concerns people, politicians and mass media is important. The journalists' attitudes to welfare in the way of attention to issues of social welfare and its representation in the media is effective. attitudes is Set of personal characteristics, attitudes, norms, values, feelings, ideas, thoughts, ideas and meanings that determines how a person behaves in a particular situation . Based on theories and approaches of sociology and social welfare such as Maslow's theory, and theory Ldrfr reference group used in this study The most important independent variables influencing journalists' attitudes to social welfare, including: political interest, education, social standing, age, work experience, gender, type of media and news service reporters are working on it. This research method and design a questionnaire survey was conducted for 150 journalists in Tehran and the statistical tests such as analysis of variance, Pearson correlation, regression analysis was used to the case group. Regression analysis showed that variable of education ¬ a significant impact on journalists' attitudes to social welfare and other variables that could undermine their end. With the Increasing the education level of their attitude to social welfare is subjective. Also in terms of attitude to social welfare, most reporters, with the objective attitude to social welfare and the welfare ¬ mental, has often among journalists who are working in social services. Keywords: media, social welfare, education, attitudes, objective and subjective needs .