عنوان پایان‌نامه

شناسایی و رتبه بندی مشکلات و موانع صادرات لوازم خانگی (یخچال - فریزر و یخچال فریزر) به بازار منطقه بر مبنای مدل الماس رقابت ملی پورتر (مطالعه موردی: یخچال - فریزر و یخچال فریزر گروه صنعتی امرسان)




    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63282
    تاریخ دفاع
    ۱۵ اسفند ۱۳۸۷
    استاد راهنما
    محمد حقیقی

    فرآیند جهانی شدن، بوجود آمدن سازمان تجارت جهانی شدن، یکپارچگی و همگرایی بردر بازارهای منطقه ای و جهانی ، پیشرفت های روز افزون و بنیادین تکنولوژیکی، کمبود منابع و هزینه های بالای آنها و ... چالشهایی هستند که بنگاه ها و صنایع مختلف در عرصه تجارت و فعالیت های اقتصادی با آن روبرو می باشند و ادامه حیات آنها منوط به تصمیم گیری درست و به موقع در برابر این تغییرات است . در این میان فرآیند جهانی و منمنتقه ای شدن و گسترش بازارهای مصرف و افزایش تعداد رقبا و شدت رقابت ، موجب اهمیت بخشدن به مفاهیم رقابت پذیری شده است . باعث گردیده که بنگاه ها، صنایع و کشورهای مختلف در جهت ارتقاء رقابت پذیری خود به شناسایی عوامل موثر بر رقابت پذیری و تقویت آنها همت گمارند . برای توجیه و تفسیر رقابت پذیری و عوال موثر بر آن نظریه ها و مدل های گوناگونی توسط پژوهشگران بویژه در عرصه تجارت بین الملل و صادرت عرضه گردیده است که در این میان مدل الماس گون "مایکل پورتر" از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است . در این پژوهش و در راستای کمک به توسعه صادرات لوازم خانگی (یخچال، فریزر و یخچال فریزر ، عوامل ششگانه رقابت پذیری پورتر ((شرایط عوامل و نهاده های تولیدی ، شرایط تقاضای داخلی ، صنایع پشتیبان و مرتبط ، راهبردها و ساختار و فضای رقابتی شرکت ها (عوامل تاثیرگذار مستقیم) ، دولت و رخدادهای پیش بینی نشده (عوامل تاثیرگذار غیر مستقیم بر رقابت) )) ، با هدف شناسایی و رتبه بندی موانع و مشکلات صادرات در گروه صنعتی امرسان و مرکز توسعه صادرات و سازمان بازرگانی تهران مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتند که برای گردآوری اطلاعات مربوط به این عوامل از پرسشنامه استفاده شده و با بهره گیری از آزمون های آماری توسط نرم افزار SPSS تحلیل گردیدند که نتایج حاکی از روابط معنی دار بین عوامل رقابت پذیری و موانع و مشکلات صادراتی آنها می باشد، بجز شرایط تقاضای داخلی که نقش اساسی در عدم موفقیت صادرات نداشته و از موانع توسعه آن به بازار منطقه نمی باشد .
    Abstract
    چکیده انگلیسی ندارد