عنوان پایاننامه
ارائه یک روش جدید جهت محاسبه دقیق تلفات در موتور القایی تحت خطای داخلی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده برق و کامپیوتر شماره ثبت: E1960;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49951
- تاریخ دفاع
- ۰۷ شهریور ۱۳۸۸
- دانشجو
- امیرمسعود تکباش
- استاد راهنما
- جواد فیض
- چکیده
- در این پایان¬نامه روش تابع سیم¬پیچی به عنوان یک روش مدل¬سازی تحلیلی جهت شبیه¬سازی رفتار موتور القایی تحت خطای شکستگی میله¬های روتور بهبود داده می¬شود. این بهبود در جهت افزایش دقت رفتار شبیه¬سازی شده با استفاده از وارد نمودن اثرات اشباع مغناطیسی صورت می¬پذیرد. همچنین اثرات اشباع محلی به عنوان یکی از مهم¬ترین عوامل تاثیرگذار در صحت نتایج در نظر گرفته می¬شود. جریان استاتور و نیرو محرکه¬ی القایی جهت بررسی تاثیرات خطای شکستگی میله¬های روتور بر عملکرد موتور محاسبه می¬شوند. سپس، تلفات مسی استاتور و روتور و هسته به سه روش متفاوت محاسبه و مقایسه می-شوند. در این روش¬ها ضرایبی معرفی می¬شود که با استفاده از آن¬ها غیر سینوسی بودن چگالی شار مغناطیسی ناشی از خطای شکستگی میله¬ها در نظر گرفته می¬شود. با توجه به تغذیه¬ی موتورهای القایی با درایو، اثرات روش¬های کنترلی گوناگون همچون ولتاژ به فرکانس ثابت و کنترل مستقیم گشتاور، بر تلفات یاد شده بررسی می¬شود. برای این منظور مدل¬سازی تحلیلی را برای روش¬های کنترلی مذکور توسعه داده می¬شود و سیگنال¬های مختلف موتور تحت خطای شکستگی میله¬های روتور، استراتژی¬های کنترلی نامبرده محاسبه می¬شوند. در ادامه تلفات مسی و هسته¬ی موتور در شدت¬های مختلف خطا بررسی می-شود. نتایج حاصل از آزمایش¬ها نتایج حاصل از شبیه¬سازی را تایید می¬کند.
- Abstract
- In this thesis winding function method as an analytical modeling technique is improved for simulation of rotor broken bars induction motor. Magnetic saturation effect is included to enhance the simulation accuracy. Also local saturation as one of most dominant factors on the accuracy of the results is taken into account. Stator current and induced electro-motive force are estimated to study the impacts of rotor broken bars on the performance of the motor. Then, stator and rotor copper losses and core losses are estimated using three different methods and they are compared. In these methods some coefficients are introduced to take into account non-sinusoidal magnetic flux density caused by rotor broke bars. Influence of supplying induction motor by drive, impacts of different control strategies, such as constant voltage/frequency ratio and direct control methods, on the above-mentioned losses is investigated. At this end, analytical modeling for the controlling strategies is extended and different signals of the motor under broken bars fault are estimated. Copper losses and core losses of the motor over different levels of fault are evaluated. Simulation results are verified by experimental results. Keywords: Induction motor, winding function, constant voltage/frequency ratio control, direct torque control, rotor broken bars fault, stator current, induced electromotive force, copper losses, core losses.